lördag 2 september 2017

Lucy Dillon * 2

Lucy Dillon, Hundra omistliga ting 
Översättare: Ann Björkhem

Handling:
Brev från den enda man hon någonsin älskat.
Ett minne från fadern hon egentligen aldrig lärde känna.
En blå glasvas som fångar ljuset en grå dag ...
Gina Bellamy börjar om på nytt efter ett år som hon allra helst skulle vilja glömma. Efter att ha gått igenom en sjukdomsperiod och därefter skilsmässa ska hon nu flytta från det vackra viktorianska huset till en betydligt mindre lägenhet. Alla saker som hon vårdat ömt så länge verkar inte längre passa den hon är. För att hitta sig själv igen bestämmer hon sig för att slänga det mesta hon äger. Endast hundra saker får hon spara, hundra personliga saker ska bli den nystart hon längtar efter. 

Att rensa bland ägodelarna väcker minnen till liv som får Gina att omvärdera sådant som hon tidigare har trott på och tagit för givet. Och att börja om blir svårare än hon har tänkt sig. 

Med hjälp av ett husrenoveringsprojekt, bästa väninnan och en hemlös greyhound vågar Gina till slut börja blicka framåt och se ljust på livet igen. Och när kärleken åter finns inom räckhåll vet hon hur viktigt det är att leva i nuet och ta vara på varje ögonblick av lycka. 


Vad jag tyckte:
Som vanligt levererar Lucy Dillon en varm feelgood av mycket hög kvalitet. Denna gång så finns här ett mörkare stråk av allvar och eftertänksamhet som jag verkligen uppskattade när jag läste den. Boken fick mig att börja fundera över vilka ting som är mina hundra omistliga ting och om det faktiskt inte kunde vara så att en del av det som belamrar mitt hem faktiskt kunde få flytta ut. Resultatet blev faktiskt en rätt ordentligt sortering här hemma! Som vanligt finns här även en hund med och det är en väldigt charmig hund men också så strykrädd. En fin skildring över hur två individer som normalt sett kanske inte skulle kunnat bli vänner faktiskt kan bli det.

Hundra omistliga ting bjuder på en känslosam och hjärtevärmande historia som berörde mig starkt. Lucy Dillons styrka ligger i hennes skildringar av karaktärernas inre liv samt hur hon lyckas återanvända samma lilla engelska stad om och om igen utan att det känns tråkigt eller som en upprepning. Hundra omistliga ting är mysig att läsa men med ett större mörker och allvar än tidigare böcker.

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Den egna bokhyllan
Andra som skrivit om boken: Bokblomman, Kattugglan,


Lucy Dillon, När livet börjar om 
Översättare: Ann Björkhem

Handling:
Libby och Jason har lämnat London för att ta över ett gammalt familjehotell på landet. De ska förverkliga sin dröm och förvandla det till en lyxig tillflyktsort för stressade storstadsmänniskor. Men projektet bjuder på fler svårigheter än de anat. Snart börjar Libby undra om det verkligen är den nystart för henne och Jason som hon hoppats på. 

En dag inträffar en otäck händelse precis utanför huset. En okänd kvinna blir påkörd och tappar minnet till följd av olyckan. När Libby erbjuder kvinnan att återhämta sig på hotellet sätter det igång en kedja av positiva händelser som kommer att förändra livet för många – och förverkliga mer än en dröm. 


Vad jag tyckte:
Av någon anledning så hade jag väldigt svårt att komma in i denna bok trots att jag normalt sätt slukar Dillons böcker. Men här stötte jag på motstånd och det tog väldigt lång tid innan jag ens läste ut den. Måhända att jag just då mådde väldigt dåligt men känslan är ändå att Dillon borde vara ett säkert kort just när man inte mår så bra. Här upplevde jag historien som en aningen svår att få grepp om och jag fastnade faktiskt inte riktigt för någon av karaktärerna. Inte så som jag gjort med alla de andra böckerna av Dillon. Boken är trots detta läsvärd för det finns ändå den där varma mysiga känslan i den och tryggheten över att återigen få befinna sig i Longhampton. Hundar förekommer rätt många som vanligt =)

Historien om att tappa bort sitt minne är dock stark och berörande, känns verkligen skrämmande att tappa bort sitt minne så komplett att man inte ens vet sitt eget namn. Renoveringen som också den är ett återkommande tema i Dillons böcker är härlig att läsa om, speciellt framemot slutet av boken.

När livet börjar om är trots mitt något negativa inställning en charmig och varmhjärtad berättelse som bjuder på snäll och vänlig läsning. Precis som Dillon brukar bjuda på.

Betyg: 3+/5
Boken kommer från: Min egna bokhylla
Andra som skrivit om boken: Lottens bokblogg, Nellons bokblogg, Boktanken

4 kommentarer:

  1. När livet börjar om har jag läst men den andra har jag oläst på engelska i bokhyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du härlig läsning framför dig! =)

      Radera
  2. Jag tyckte väldigt mycket om Hundra omistliga ting, den andra Dillon-boken väntar här hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har även du härlig läsning framför dig! =)

      Radera