söndag 3 september 2017

Ann Rosman

Den senaste tiden har jag inte mått så vidare bra och läsningen har gått ned drastiskt. Men mitt i allt detta hittade jag en serie böcker som både var lättlästa, spännande och intressanta. Böcker som verkligen fick igång min läsning igen och där jag kunde känna att det faktiskt gick lätt att läsa igen. Böckerna är skrivna av Ann Rosman och än så länge har jag läst de tre första delarna. Nu väntar jag på den fjärde boken men avvaktar lite med att läsa den för jag vill inte få slut på serien för fort. Jag behöver ha lite backup inför eventuella nya lässvackor under hösten. Jag har börjat läsa andra böcker nu med men det går ovanligt långsamt och jag orkar inte läsa lika mycket längre. Men det viktigaste är att jag i alla fall läser, det hade varit ännu värre om jag inte kunnat läsa något alls.

Ann Rosmans serie utspelar sig i Marstrand och är en mix av nutida deckare och historiska romaner. Huvudpersonen är polisen Karin Adler, en helt vanlig kvinna som löser nutida brott samtidigt som hon är väldigt förtjust i de historiska trådar som de fall hon får har. Alla tre böcker jag har läst har varit otroligt välskrivna där de historiska delarna smidigt vävs samman med det nutida. Det märks väldigt tydligt när man läser de historiska bitarna att författarna lagt ner mycket arbete på research och efterforskning. Något författaren själv bekräftar i sina genomtänkta efterord där hon förklarar bakgrunden till boken och hur hon gått tillväga för att skapa sin historia. Här finns ofta färgstarka och starka kvinnoporträtt men också mängder av levande miljöskildringar av Marstrand och havet däromkring. Segling förekommer en hel del, ganska så naturligt då Karin bor på en båt och älskar att segla. Jag gillar serien skarpt och kommer absolut fortsätta läsa även om jag inte råkar hamna i en ny lässvacka!

Fyrmästarens dotter   
På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand pågår ett intensivt arbete med att ställa i ordning en turist- och konferensanläggning. Bostäderna för den tidigare fyrpersonalen på ön ska rustas upp och den renoverade krinolinfyren Pater Noster från 1868 ska åter ställas upp på sin plats. Det är april och invigningen närmar sig. Två polska murare håller på att reparera den inre väggen i fyrmästarbostadens matkällare när de får en mycket obehaglig överraskning. Väggen ger plötsligt vika och i utrymmet bakom finner de kvarlevorna av en man. Kroppen är välbevarad men har av allt att döma legat där länge. 

Karin Adler vid kriminalpolisen i Göteborg får hand om utredningen. Till en början har man inte mycket att gå efter bara en förteckning över försvunna personer och en vigselring. Saker och ting blir inte heller bättre av att Karins förhållande med sambon Göran är på upphällningen, och att relationen till den fyrkantige kollegan Folke närmar sig kokpunkten. Alltmedan mystiken kring den döde mannen tätnar. Vem är han? Och varför har han blivit inmurad?

Betyg: 4/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Carolina läser, Bokhyllan, C.R.M Nilsson


Själakistan 

 En sensommardag nära Carlstens fästning i Marstrand gör en besökande skolklass en hemsk upptäckt. Liket efter en kvinna i medeltida kläder och utan huvud påträffas vid den gamla Offerstenen. Strax därefter får fru Wilson sitt livs chock när hon får syn på ett kvinnohuvud i sin trädgård, högst upp på en ställning med rosor och luktärter.Kvinnan vid Offerstenen visar sig ha tillhört en grupp medeltidslajvare. 
Att man har att göra med en mycket kyligt kalkylerande gärningsman står klart när den rättsmedicinska undersökningen slår fast att den huvudlösa kroppen inte hör ihop med det påträffade huvudet.Kriminalinspektör Karin Adler och kollegorna Folke och Robban befarar nu att det kan finnas fler offer, och snart får de via polisen i Trollhättan upplysningar om ännu ett makabert fynd. En kvinnokropp utan huvud, styckad. I närheten av en grupp lajvare. 

Betyg: 4/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: ALKB, Bokföring enligt Monika


Porto Francos väktare 

En ung kvinna stiger iland i Marstrands hamn en septemberdag 1793. Håret är kapat under mössan, hennes bröst är lindade och byxorna hänger löst på den gängliga kroppen. Runt omkring myllrar det av liv; sjömän på skeppen, handlare, brottslingar som fått amnesti i frihamnen. Hennes enda hopp står till att de ska ta henne för en man, att hon ska hitta arbete och någonstans att bo. 
Att hon inte ska tvingas åka tillbaka. 

220 år senare görs ett gruvligt fynd på Klöverön. En kvinna och ett spädbarn hittas döda i Gamle mosse och kriminalinspektör Karin Adler kopplas in. Men att identifiera de två döda visar sig vara lättare sagt än gjort. Det enda man kan säga med säkerhet är att de har legat i mossen länge. Väldigt länge. 
Trådarna leder Karin Adler långt tillbaka i Marstrands historia, och sakta men säkert nystas en osannolik historia upp. 
  


Betyg: 4/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken: Med näsan i en bok, Bokhyllan, Bokföring enligt Monika

2 kommentarer:

  1. Har läst de två första böckerna i serien och gillar dem jöttemycket, så jag skall absolut fortsätta läsa resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt trevliga böcker, mycket välskrivna och spännande. Gillar verkligen de historiska bitarna.

      Radera