söndag 21 maj 2017

Tiden är inte än av Elin Boardy

Elin Boardy, Tiden är inte än 

Handling:
Sverige, cirka 1350. Europa ligger i ruiner, digerdöden härjar och har på bara några år utplånat en tredjedel av befolkningen. En kvinna lämnar allt bakom sig och flyr ut ur landet, för att möta sitt öde. 

Detta är början på en vandring som blir mycket lång, då den kanske inte har något annat mål än bort. En flykt som tar henne genom ett både rättslöst och ödelagt landskap, till platser där folk alltjämt lever, och försöker överleva. Till pestläkarna, gycklarna, hororna, änkorna, de föräldralösa. Hon får möta såväl vänlighet som illvilja

Vad jag tyckte:
Först hade jag lite problem att komma in i boken, upplevde den som alltför fragmentarisk och hittade inte rätt läsflyt. Men när jag tog mig tid till att sätta mig ned och läsa fokuserat så släppte motståndet och jag sögs in i denna enastående historia som Boardy skapat.

Vi följer en vandrare, vart hen är på väg, vad hen flyr från eller varför hen vandrar vet vi inte i början. Jag väljer att kalla vandraren för hen för ibland är det en hon och ibland en han men alltid samma person. Som kvinna är det nämligen inte alltid så säkert att vara ute och vandra under medeltiden så vår huvudperson Sigrid tar sig emellanåt ett mansnamn för att vara säker. Steg för steg tar vi oss fram genom ett förstört Europa, en plats som är krossad av död och förstörelse. Där digerdöden svept fram och utplånat enorma mängder människor. Via vår vandrare som emellanåt slår sig ned i någon stad får vi lära känna människorna. De vardagliga, enkla människorna som försöker skapa någon form av vardag. Vi möter en pestläkaren, ett värdhuspar och skarprättarens syster bland annat. Genom dom försöker Boardy ge oss en inblick i vilka tankar och känslor dessa människor kunde haft under denna tid. Med sitt enkla, rättframma språk så lyfts dessa människor fram på ett för mig väldigt äkta och levande sätt. Jag kan se dessa människor framför mig och det gör ont i mig när jag ser vad det varit med om. Texten av avskalad men samtidigt på ett märkligt sätt fylld med små, små detaljer som gör att texten skimrar av liv och känslor. Det är en njutning att läsa.

Elin Boardy gör också kortare stycken som lyfter blicken från medeltiden och landar i vår egen tid, här kopplas nuet med dåtiden, det förflutna med det levande. Som i ett stycke där vi möter en människor på 1350-talet som beklagar sig över alla dessa flyktingar, i stycket som visa modern tid så möter vi flyktingar som flyr över Medelhavet. Mycket snyggt att väva ihop det förflutna med nuet för så är det ju, att allt hör ihop i en enda stor gobeläng av händelser, människor, liv och död.

När vi närmare oss slutet så läser jag med bultande hjärta och en klump i halsen, det är så starkt så känsloladdat och så gripande när vi väl får veta allt om vår vandrare att det gör ont i mig.  Tiden är inte än är är en stark berättelse som kräver lite av sin läsare men ändå är den på många sätt också väldigt lättläst. Jag kan starkt rekommendera denna som vill läsa något annorlunda som griper tag och berör.

Ett extra plus för det otroligt vackra omslaget och den fina signeringen inuti boken.

Betyg: 4 + /5
Boken kommer från: Rec-ex från Wahlström & Widstrand, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Johannas deckarhörna, Fantastiska berättelser, Boktanken,

8 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken.

    SvaraRadera
  2. Den här boken älskade jag. Den krävde lite eftertanke och var otroligt välskriven!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa böcker som kräver lite av som läsare och i gengäld ger en helt fantastisk upplevelse.

      Radera
  3. Underbar bok, håller helt med dig!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Visst är det det och denna boken gav verkligen mersmak inför att läsa fler historiska böcker igen.

      Radera