måndag 15 maj 2017

Häxan av Camilla Läckberg

Camilla Läckberg, Häxan

Handling:
När fyraåriga Linnea försvinner från en gård utanför Fjällbacka väcks tragiska minnen till liv. Trettio år tidigare försvann en liten flicka från exakt samma gård och hittades senare mördad. Den gången anklagades två trettonåriga flickor för att ha fört bort och dödat flickan. De befanns skyldiga i domstol men slapp fängelse på grund av sin ålder. Den ena av dem har efter det levt ett stilla liv i Fjällbacka. Den andra har just återvänt för första gången sedan händelsen, nu som firad skådespelare för att porträttera Ingrid Bergman i en film som ska spelas in i trakten.

Fjällbackaborna ställer mangrant upp i sökandet efter Linnea, och till slut finner man henne. Naken, invid samma skogstjärn där den första flickan hittades. Skräcken sprider sig i det lilla samhället. Kan fler flickor vara i fara?

Trots att Patrik Hedström tycker att det verkar långsökt börjar han och hans kolleger vid Tanumshedepolisen utreda om det finns något samband mellan de två fallen. Till sin hjälp får de Erica Falck, som sedan länge arbetar med en bok om det gamla mordet. Utredningen river upp många sår, drevet går och invånarnas rädsla för det okända får fruktansvärda konsekvenser.


Vad jag tyckte:
Av någon anledning så har jag i alla år ratat just Camilla Läckberg Fjällbacka-serien, jag har läst en bok och det var inte ens första boken utan någonstans i mitten. Därefter så har jag valt bort hennes böcker utan att jag riktigt kan förstå varför. Möjligen fick jag för mig efter påtryckningar från andra håll att hennes böcker inte var något att ha. Mycket dumt gjort att låta sig påverkas av vad andra tycker och tänker men för några år sedan var jag väldigt känslig och hade lätt att falla till föga utefter vad andra tyckte. Nu är jag lite äldre och klokare vilket är en himla tur för det visade sig att jag faktiskt tyckte väldigt mycket om Läckberg! I alla fall hennes tionde bok Häxan men jag ska definitivt gå tillbaka och läsa serien från början. Med förhoppning att i alla fall en del av dom är minst lika bra som Häxan.  Jag har ju sett att böckerna finns i ursnygga pocketutgåvor, kanske kan vara lämpligt att skaffa några att ha som ett litet sommarprojekt =)

Häxan bjuder på en komplicerad intrig med många spår som är hopplöst intrasslade i många olika människors liv. Bit för bit, som i ett stort pussel så framträder en skrämmande historia som pågått i många år. Där de två nutida historien är tätt sammanvävda och där de mörka historien från förr upprepas på nytt. Läckberg har även valt att väva in ett historisk spår som trots att det kan verka långsökt faktiskt passar väldigt väl in i historien. Dessa tre huvudspåren, ett från slutet av 1600-talet, ett från 1985 och ett från nutiden har alla en gemensam röd tråd tycker jag. En röd tråd som visar hur okunskap och rädsla för det som är nytt och främmande kan skapa både hat och fördomar. Något som i sin tur kan skapa fruktansvärda tragedier. Jag tycker det är riktigt snyggt hur Läckberg beskriver hur samma fenomen som fanns då även finns nu. Hur detta aldrig tycks försvinna utan bara byter namn och skifta fokus från häxor till flyktingar till homosexualitet.

Häxan är en tegelsten på strax över 600 sidor men jag märker inte ens av sidoantalet utan läsningen flyger fram där ett ständigt driv skapar en iver över att få läsa vidare. Det finns såklart mycket sidohistorier med de privata liven för Erika och Patrik samt deras familjer, en del har jag såklart missat men tycker ändå Läckberg skriver så pass bra att jag ändå hänger med trots att jag missat flera delar i serien. De bitar av information jag får gör mig ändå riktigt nyfiken på att få veta mer om detta så det blir till att läsa från början. Jag gillar också de vardagliga skildringarna som känns både äkta och normala, här skildras livet som småbarnsförälder på ett sätt som känns väldigt naturligt.

Här finns även många andra människor som är väldigt fascinerande att följa och som berör mig väldig starkt. Jag tänker främst på Karim och hans familj samt Sam och Jessie. Häxan är en mörk, skrämmande, smart och väldigt underhållande historia som bjuder på stark läsning som både berör och upprör mig som läsare. Jag funderar mycket på orsak och verkan, konsekvenser av ens handlingar och hur detta kan påverka människor i flera generationer. Men även om föräldrars påverkan på sina barn och hur detta kan skapa grogrund för problem som inte borde finnas. Sedan tänker jag mycket på Karim och hans vänner, deras historier har vi alla läst om i tidningarna och sett på nyheterna. Här får jag djupandas när jag läser om vad de utsätts för och när Läckberg lyfter fram åsikter som tyvärr är alltför vanliga. Jag trivs väldigt bra med Läckberg raka, jordnära och vardagliga språk som passar perfekt ihop med historien och människorna. Läckberg lägger ett stort pussel med väldigt många bitar men genom smarta drag så får hon hela pusslet att passa ihop på ett väldigt snyggt sätt.



Ett litet tillägg måste jag göra och det är att på sidan 378-379 så har man missat att korrekturläsa ordentligt...  Skrev ett inlägg om det men här kommer en kort sammanfattning: Mitt i ett viktigt genombrott i utredningen så byts Nea ut, som just detta stycke handlar om, ut till Stella. Och inte bara en gång utan flera gånger. Vid första läsningen trodde jag att jag helt enkelt var för trött och förvirrad så jag lade undan boken för att fortsätta läsa dagen efter. Men även då var det förvirrande ett tag innan jag förstod att det blivit lite fel i namnsättningen. Det är lite tråkigt när det blir så, speciellt i en bok så är så här bra, att mitt i ett väldigt viktigt skede så blir det fel namn.

Betyg: 5 /5
Boken kommer från: Bonniers bokklubb
Andra som skrivit om boken:  Lottens bokblogg, Just nu Just här, Bina´s books,  Mias bokhörna,  och Johannas deckarhörna,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar