torsdag 9 mars 2017

Ett stressfritt liv av Karin Björkegren Jones

Karin Björkegren Jones, Ett stressfritt liv

Handling:
Kan vi lära oss att stressa mindre?

Ja, absolut. Fast jag tror vi behöver förstå att det kan ta tid. För mig har en av livets stora utmaningar varit att hantera stressen. Därför vill jag dela med mig av mina erfarenheter och upptäckter, och bjuda på övningar som kan hjälpa dig att ta det lugnare och hitta ro i ett mer långsamt liv.

Den här boken handlar om hur viktigt det är att återhämta sig, om att våga vara i det där mellanrummet mellan aktiviteter och kanske till och med njuta av att ingenting händer.

Ta pauser. Tupplura. Titta på molnen.


Vad jag tyckte:

Ett stressfritt liv bjuder på en lättsam introduktion till mindfulness, medveten andning och enklare yoga övningar. Där Karin Björkegren Jones erfarenheter från att vara svårt sjuk i cancer blandas med inspiration och råd ifrån andra erfarna människor utbildade eller verksamma inom dessa områden.

( Här måste jag bara inflika en liten parentes, jag upplever boken som väldigt kvinnlig och inte en enda gång får vi någon manlig verksam inom samma områden som ger livssråd eller sina tankar om ett stressfritt liv.  Kändes lite märkligt det faktiskt. Män är i lika stort behov av ett stressfritt liv och jag gissar att det finns en hel del män som är verksam inom dessa områden. )

Tillbaka till boken då. För mig som insjuknade i utmattningssyndrom förra våren och dessutom lever med kroniska smärta i form av fibromyalgi så är mycket av det som tas upp i boken vardagsmat. Jag arbetar aktivt varje dag med medveten andning för att hantera och kontrollera min smärtnivå. Yoga övningar utför jag ett par gånger i veckan och många av de andra bitarna som Karin Björkegren Jones lyfter fram som viktiga för ett stressfritt liv är sådant jag själv använder mig av varje dag. Som tex vikten av god sömn, att äta rätt mat och att koppla ned samt logga ut. Men det betyder inte att boken på något sätt är dålig. Ett par aha-upplevelser får jag samt ett par nya yoga övningar riktade till nacken och axlar, vilket är välbehövligt nu när jag börjat arbetsträna!  Så är man helt ny inom området och vill få sund och enkel introduktion till många olika delar som kan hjälpa en att skapa ett stressfritt liv så är boken precis rätt. Jag gillar väldigt mycket hur tillåtande boken känns och att Karin Björkegren Jones försöker undvika alla pekpinnar och måsten. Istället lyfter hon fram saker som kan göra gott men hon skapar inget tvång i detta. Ett stressfritt liv är en snäll och vänlig bok som med mjuk hand visar på enkla saker man kan göra i sitt vardagliga liv för att minska på stressen.

En annan sak jag måste nämna är formgivningen av bokens sidor. Tanken är nog god och syftet att skapa en inbjudande stämning. Milda färger och mjuka softade bilder varvas med rena text-stycken. Men för mig blir faktiskt boken rent av lite för jobbig att läsa och jag kan tänka mig att om jag försökt läsa denna i början av min utmattningssyndrom då hade jag inte fixat att läsa klart. Alla mönster, olika typsnitt, varierande färger och intryck skapar lätt kaos i min hjärna och tyvärr blir det alldeles för mycket av detta i boken. Hur andra upplever vet jag inte utan detta är sett ur mitt perspektiv med en hjärna som fortfarande håller på att återhämta sig. Se här nedan tex:



Betyg: 3/5
Boken kommer från: Biblioteket
Andra som skrivit om boken:

6 kommentarer:

  1. Den här måste jag läsa. Har läst boken som författaren skrv om sin kamp mot cancern och den var också jätteintressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag såg att författaren skrivit fler böcker. Ska ta och titta närmare på dom så fort jag hinner och orkar =)

      Radera
  2. Känner mig inte vidare stressad, men blir ändå trött av lay-outen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är lite synd att layouten ska vara sådan för det finns mycket vettigt och bra i boken, inte bara för den som är stressad utan för alla.

      Radera
  3. Håller med Helena om att man kan bli trött av den hurtfriska layouten, även utan att vara utmattad på förhand.
    Låter bra med en "snäll" bok som inte ställer ytterligare krav när man redan är tyngd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt snäll bok som uppmuntrar en på ett vänligt sätt och kan säkert vara bra även för den som inte upplever sig stressad. Men layouten drar ner på det hela för mig i alla fall, jag som är verkligen är stressad och verkligen i behov av bokens vänliga uppmuntran blir mest bara trött på alla intryck och det röriga i bilderna.

      Radera