lördag 11 februari 2017

Utmaning: Den bästa: Konserten



Denna helg ska Lyrans noblesser går på konsert med sin dotter och därför undrar hon:
Vilken är den bästa konsert du varit på? Berätta!

Jag lyssnar inte direkt på musik, föredrar tystnad faktiskt och jag är inte heller direkt någon konsert-människa. Men jag har faktiskt två starka minnen ifrån två helt olika konserter som definitivt platsar som bästa konsertminnet.

Den första var förra sommaren där jag strax innan konserten, ca 1 och ½ månad innan, blivit sjuk. Först var det akuten med hjärtproblem som sedan visade sig vara utmattningssyndrom. Jag hade mått väldigt dåligt en lång tid och det tog helt enkelt stopp. Jag var väldigt skör och extremt trött. Men just denna konsert hade varit inplanerad en längre tid och jag ville så gärna åka dit. Och det visade sig att just den konserten, ja hela den kvällen blev ett av de finaste minnen på väldigt länge. Ett minne som sedan bar mig igenom sorger och tragedier. Mycket för att jag fick dela minnet med min älskade mamma och min ena kära syster. 

Konserten var Diggiloo, utomhuskonsert där vi satt i det gröna så att säga. Vi hade picknick med oss och en massa gott att tugga på. Det regnade av och till men det gjorde liksom inte så mycket. Jag minns extra mycket när Magnus Johansson ställde sig på scenen för att spela trumpet, snacka om gåshud! Och just i den sekund han började spela kom solen fram och lyste upp hela scenen! Magiskt! En underbar kväll som jag kommer bära med mig länge. Och extra fint var det att bli så omhändertagen av min mamma och syster. Jag kände mig verkligen älskad den kvällen och det var till så stor hjälp under den kommande tiden.

Klippet nedan är inte från just där vi var men hittade inte något som var just därifrån. Men här får man i alla fall smakprov på Magnus Johansson!




Nästa konsertminne är ifrån något som var mycket mindre men som ändå gick rätt in i hjärtat på mig. Återigen får vi ta en kort bakgrundshistoria.  2009 levde jag ensam då jag lyckats bryta mig fri ifrån ett mycket destruktivt förhållande. Som sagt så lyssnar jag inte mycket på musik men en kär vän gav mig denna låt som en uppmuntran. Denna låt blev sedan min styrkelåt, den låt jag lyssnade på när jag kände att min ork och livslust höll på att sina. Konsertminnet kommer ifrån 2013 då jag bodde i Västmanland, närmare bestämt Arboga.  En lördag mitt i sommaren var där någonslags festival eller jippo av något slag i byn. Och Sarah Löfgren var där! Hon sjöng akustiskt med bara en kille som spela gitarr. En liten folkpark, en sen sommarkväll och jag var där med min nya kärlek. Han som läkt mig och gjort mig hel. När hon sjöng just låten Starkare, min ledsång igenom nattsvart helvete, då grät jag. Jag hittar inga videos ifrån den spelningen men här kommer själva låten i alla fall.


14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag lyssnar inte så mycket men ibland händer det, föredrar tystnad =)

      Radera
  2. Lyssnar inte heller jättemycket på musik, men kan bli väldigt lycklig när rätt låt kommer :)

    SvaraRadera
  3. det var två starka konsertminnen. förstår att de sitter där!

    SvaraRadera
  4. Starkare är en fantastisk låt och nu blev jag faktiskt lite sugen på att leta upp något av Sara Löfgren. Jag tyckte så mycket om henne när hon var med i Fame Factory.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes låtar är väldigt bra men var längesedan jag lyssnade på henne faktiskt.

      Radera
  5. Sara Löfgrens låt är en av mina favoriter. Jag älskade den när den kom och förstår varför just den låten har betytt mycket för många. Mycket fint inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack =) Tror också att hennes texter och musik betytt mycket för många. Älskar låtar och musik med texter som talar till mig.

      Radera