fredag 13 januari 2017

Nyårslöftestaggen

Fotografen är min sambo och föreställer fyrverkeri tagna på vår gata! 

Jag tycker inte om måsten och löften i samband med läsning men så såg jag denna roliga enkät hos Monikas bokföring. Tänkte det kunde vara kul med en liten enkät, det var väldigt längesedan jag gjorde någon sådan. Sen kan ju det där med löften och måsten vara lite löst hållna, kanske mest som en skulle vilja läsa istället för jag ska läsa! 

1. En klassiker jag lovar att läsa.
Tidsmaskinen av H.G. Wells  kom i min brevlåda strax innan årsslutet och igår landade Stolthet och fördom av Jane Austen i brevlådan. Så det två är tänker jag väl läsa. Kanske också Utvandrar-serien av Moberg.

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta.
Åh herregud! Så många serier som jag har igång just nu så kan jag inte hålla reda på om jag ska avsluta någon detta året. Den enda jag på rak arm kan säga är att jag har sista delen om Spadertvå, boken Hord av Ann Aguirre liggandes bland rec-exen så den lär jag läsa snart. Kanske kan vara värt att försöka lista alla serier man håller på, skaffa sig lite med koll på läget.

3. En bokserie jag lovar att påbörja.
Antagligen en hel hög och lite där till! 


4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av.
Ganska så många faktiskt, har en hel del rec-ex på väg hem och en del som redan kommit hem så är skrivna av författare jag aldrig tidigare läst. Just nu ligger Daniel Svanbergs bok Gruvdamen här bredvid mig så han kan jag ju ta som exempel då.

5. En bok jag lovar att läsa om.
Jag brukar faktiskt inte läsa om böcker.  Så här blir svaret blankt.

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska.
Romance är väl en genre som jag vanligen inte läser men jag är nyfiken på Frida Skybäcks böcker tex och de hamnar väl i denna kategori 

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa.
Längesedan jag läste seriealbum. Men Joe Hills Locke & Key, del två skulle jag gärna vilja läsa.

8. En novell jag lovar att läsa.
Det lär nog bli en del sådan i år med. Jag har en alldeles ny novellsamling av Oskar Källner som väntar på mig, Alpha & Omega heter den. Hoppas hinna läsa åtminstone en av novellerna i helgen.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa.
Jag vet inte om Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Sklott räknas som tuff men den har jag länge velat läsa. Eftersom det också är en faktabok och en biografi som jag normalt inte läser så tar jag upp den här.

10. En länge ägd oläst bok jag lovat att läsa.
En.... Ojdå... De där olästa är ju ganska många till antalet men om jag nu ska välja en kan jag ju ta en som jag lyft fram ur högen nyligen. Nämligen Mörka platser av Gillian Flynn.

11. En debut jag lovar att läsa.
Man skulle kunna upprepa svaret ifrån 4 här faktiskt. Många rec-ex på väg hem och en del av debutanter.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans.
Diana Gabaldons serie, jag älskade de två första böckerna men ungefär i mitten av tredje så hamnade boken på hyllan. Sedan har den blivit liggande där i flera månader. Så detta ska jag ordna till under året tänkte jag.

13. Tagga någon! 
Den som har lust till det!

11 kommentarer:

  1. Kul att läsa enkäter, kanske gör den här själv vid något tillfälle.... ;)

    SvaraRadera
  2. Vad många svar vi har samma :) Jag fick också hem Stolthet och fördom, men det var ju efter jag hade svarat på frågorna :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var där en och annan som påminde, vi har nog rätt lik läs-smak på en del områden =)

      Radera
  3. När det gäller romance kan jag verkligen rekommendera Simona Ahrnstedt. Hon har skrivit både nutida romance och historisk romance. Frida Skybäck har också skrivit bra böcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, då ska jag kolla upp henne med =) Tack för tipset.

      Radera
  4. Började på första boken i Diana Gabaldons serie, men slutade efter ca 150 sidor. Vill dock ge den en ny chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade ju första och andra boken så vet inte riktigt varför den blivit liggande.

      Radera
    2. Jag älskade ju första och andra boken så vet inte riktigt varför den blivit liggande.

      Radera
  5. Serien av Ann Aguirre tyckte jag var väldigt bra, speciellt sista boken som avslutade serien på ett riktigt bra sätt, hoppas du kommer gilla den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande det =) Ska ta tag i den snart tänkte jag.

      Radera