tisdag 31 januari 2017

Nattmannen av Jørn Lier Horst

 Jørn Lier Horst, Nattmannen  


Handling:
Dimman ligger kusligt tät över Larvik tidigt en kall höstmorgon. Mitt på stadens torg har ett avhugget huvud placerats, spetsat på en påle.
Kommissarie William Wisting ställs inför det mest groteska fall han stött på under sin poliskarriär. Det brutalt mördade offret är en mycket ung flicka och hela Norge är skakat av det blodiga dådet.


Medierna kräver en snabb lösning. Men de viktiga timmarna efter fyndet passerar utan några ledtrådar om vem flickan är, och pressen blir inte mindre när ännu ett lik hittas, uppdraget ur den djupa älven …
Snart står det klart att trådarna i det här nätet sträcker sig långt bortom landets gränser och att fallet har kopplingar till betydligt tyngre kriminalitet än någon kunnat föreställa sig.


Vad jag tyckte:
Jag gillar verkligen serien om polisen William Wisting och hans dotter Line som arbetar som journalist. Det enda jag tycker är tråkigt att serien här i Sverige inte ges ut i rätt ordning och läsning blir för mig i alla fall väldigt förvirrande. Saker som har hänt och saker som inte hänt blandas i och med att böckerna inte läses i rätt ordning. Det är lite synd då själva deckarhistorien är välgjord och spännande att följa. Intrigen håller tätt hela vägen igenom tycker jag och det finns ett ständigt driv då perspektivet skifta mellan Wisting och Line. Vi får alltså både polisperspektivet utifrån själva utredningens vinkel men också Lines perspektiv som ju är ett utomstående perspektiv. Välgjorda karaktärer, levande miljöskildringar och lagom med detaljer skapar en snygg helhet.

Ämnet som lyfts fram är skrämmande aktuellt med de illegala flyktingarnas utsatthet och utanförskap, särskilt de ensamkommande barnens svåra situation. Jag skulle vilja säga att Nattmannen är en vardagsnära deckare med många realistiska inslag. Detta ökar spänningen eftersom trovärdigheten i att något sådant här skulle kunna hända faktiskt kan ske. Smart skrivet och riktigt underhållande. 

I Nattmannen stöter jag dock på ett problem som stör mig lite grann, vill inte berätta för mycket för att inte förstöra läsningen för andra. Men hela den där trippen Wisting tar sig för, var den verkligen nödvändig? Kunde inte det ha löst på ett mycket bättre sätt? Men på det stora hela gillar jag verkligen Jörn Lier Horst deckare. 

Betyg:4 - /5
Boken kommer från: Rec-ex från Lind & Co, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Bokraden

4 kommentarer:

  1. Meeeeen! Nu blir jag ohälsosamt avundsjuk på att du fick ett rec.ex på denna boken. Jag har ju lovordat de tre böcker jag hunnit läsa men har inte riktigt råd att köpa sprillans nya inbundna böcker. Jag längtar efter att Nattmannen och Blindgång kommer ut i pocket. Tycker om det där sociala, samhällsengagemanget, det aktuella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Om du vill så går det nog bra att jag skickar boken vidare till dig. Du kan väl maila mig så ska jag höra med förlaget. Mina bokhyllor är ändå så överfulla! =)

      Radera
  2. Visst är det störigt när de översätts i fel ordning :( Jag tror böckerna skulle vara ännu bättre i rätt ordning, så om/när alla kommit ut ska jag göra en omläsning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt störande. Speciellt när det är en serie där vi följer även polisen och hans dotter rent privat. Nu blir detta så rörigt att jag mest känner mig förvirrad.

      Radera