lördag 5 november 2016

Lotus Blues Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson, Lotus Blues

Handling:
Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat man kommer till advokat Martin Benners kontor och berättar att hans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död.
Innan hon tog sitt liv erkände hon fem mord. I tidningarna kallades hon seriemördare och gavs namnet Sara Texas. Nu vill brodern ge henne upprättelse – och samtidigt hitta hennes försvunne son Mio.
Martin Benner har det mesta. Karriär, kvinnor, ett litet barn. Men han har också svagheter. Framför allt är han svag för utmaningar. Och han gör en fasansfull felbedömning i jakten på sanningen. Snabbt förvandlas han från advokat till bricka i ett spel med så höga insatser att han till sist står inför den mest mardrömslika av situationer.
Vad jag tyckte:
Lotus Blues är en mer hårdkokt thriller än en vanlig deckare. Det är full action redan i från första början och historien kommer växla spår flera gånger. Vi kommer resa till Texas, USA och tillbaka till Sverige i vår jakt på sanningen och det kommer gå undan i ett rasande tempo. Jag måste säga att jag inte riktigt föll för Lotus Blues. Inte på det sätt jag trodde jag skulle göra i och med att jag verkligen älskade Kristina Ohlssons deckare med Fredrika Bergman och Alex Recht. Men jag tyckte heller inte illa om Lotus Blues. Det var nog mest att jag inte riktigt visste vad som väntade i boken och blev en aningen överrumplad. Jag upplever att det finns en viss ironisk biton i berättelsen som driver lite lätt med författarens egna historia. Martin Benner är den som levererar flest bitska kommentarer kring den osannolika historia han råkat hamna mitt i. Samtidigt så är Martin Benner något av en playboy typ med mycket pengar på fickan, även detta berättas med en viss syrlighet. Snyggt gjort är det i alla fall

 Och detta är ett smart drag tycker jag för det för att boken lyfter något upp ifrån en standar hårdkokt deckare/thriller till något lite smartare och med underhållande. Det lilla drivet med själva genren görs på ett så snyggt sätt vilket skapar en riktigt angenäm läsning. Tuffa karaktärer i form av Martin Benner och hans sidekick Lucy skapar ett spännande team. Martins roll som extrapappa åt systerdottern är också väldigt fint skildrat som skapar ett mjukare drag hos Martin.

Lotus Blues är en rappt berättad spänningsroman med starka drag av amerikansk hårdkokta thriller. Det är ständigt driv och högt tempo, de sista sidorna är andlöst spännande och med det slutet så är jag bara tvingad till att fortsätta läsa för jag måste ju få veta vad som händer!

2 kommentarer: