onsdag 9 november 2016

Finns det en, finns det flera av Mhairi McFarlane

Mhairi McFarlane, Finns det en, finns det flera
Rec-ex ifrån Harper Collins, Tusen tack!

Handling:
Finns det en, finns det flera
Allt börjar med det där bröllopet. När Edie blir tagen på bar gärning i en minst sagt pinsam situation är det hon som får skulden. För att slippa skitsnacket på sociala medier och de anklagande blickarna från hennes före detta vänner, tvingas hon lämna staden och får i uppdrag att spökskriva en biografi om den nya heta stjärnan Elliot Owen. Det ska väl inte vara så svårt?

Jo, faktiskt. För platsen hon förvisas till är Nottingham, staden där hon växte upp. Där tvingas hon bo hos sin deprimerade pappa och bittra syster, som konstant ifrågasätter allt Edie gör. Dessutom visar sig superstjärnan Elliot totalt oförmögen att ta ett nej. När Edie plötsligt förvandlas till sitt tonårsjag, inser hon att det är hög tid att ta reda på vem hon egentligen är.
Vad jag tyckte:
Mhairi McFarlane skriver smarta och underhållande feel-good som blandats med en nypa av brittiska romantiska komedier. Hon har snabbt kommit att bli en av mina favoritförfattare och jag slukar varje ny bok så fort jag bara hinner. Finns det en, finns det flera är inget undantag utan jag faller även för denna bok. Edie är en charmig och underhållande berättare som pga ett litet missöde finner sig stå ute i snålblåsten. Det är intressant att McFarlane valt ett så aktuellt tema som mobbing och utfrysning via de sociala medierna. Hur både människor som känner Edie och totalt främmande personer anser sig har rätten att döma henne och utsätta henne för både hat och rent av hot är skrämmande att läsa. Men McFarlane gör det på ett medryckande sätt som inte drar över till ren misär utan hon bibehåller den lättsamma tonen utan att för den skulle göra av avkall på allvaret. Finns det en, finns det flera rymmer många väl tecknade personer som känns äkta och där dialogen är kvicktänkt och rapp. Finns det en, finns det flera är en charmig berättelse som är mycket underhållande att läsa. Som även innehåller svart, torr brittiska humor av allra högsta kvalitet!
Jag läser med njutning McFarlanes böcker och de får mig att må bra. De är som gosiga filtar som sveper in i mys och får en att må bra ända in i själen. Denna senaste boken gör precis detta och det är lite vemodigt att den tar slut så snabbt. Just idag skulle jag verkligen behöva en dos McFarlane för att slippa tänka på det fruktansvärda valresultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar