onsdag 12 oktober 2016

Vild av Cheryl Strayed

Cheryl Strayed, Vild

Handling:
När Cheryl Strayed är tjugotvå år rasar hennes liv samman. Hennes mamma, som bara är drygt fyrtio år gammal, insjuknar oväntat i en agressiv cancer och avlider hastigt. Hennes ursprungsfamilj, brodern, styvfadern, splittras och tappar sakta men säkert kontakten. Cheryl flyr vardagen och sin man, inleder affärer med en rad olika män varav en är narkoman och snart går också hon på heroin. Hennes äktenskap kraschar naturligtvis. På några få år har hon förlorat allt. Framför allt tron på sig själv. Men någonstans i en spiral som bara pekar neråt föds idéen om att under tre månader lämna allt och ge sig ut på en vandring från Mexiko till den kanadensiska gränsen. Leden heter Pacific Crest Trail, är knappast mer än ett streck på kartan och verkligen ingenting för amatörer. Vild handlar om denna livsavgörande färd. Cheryl går ensam genom snö och öknar, i för små kängor och med för tung ryggsäck, och möter skallerormar, björn och andra vandrare – de som blir vänner för livet, och de som vill utnyttja att hon är en ensam kvinna. Hon begår alla fel man kan tänka sig, men lär sig av misstagen och långsamt mognar insikten om att hon nog kan börja tycka om sig själv igen.

Mot alla odds kämpar Strayed på under den hundra dagar långa vandringen som först bryter ned henne, men gör henne starkare och slutligen hel igen. Vild är en drabbande skildring av en ung kvinnas kamp med sig själv.

Vad jag tyckte:
Vild är en stark skildring av en ung kvinnas kamp att finna sig själv. Det är en berättelse som berör mig på djupet och de inledande kapitlena där Cheryl så naket och ärligt berättar om sorgen efter mamman drabbar mig rakt i hjärtat. Den där skräcken som jag ständigt bär på, den där outtalade förtvivlan som inte ens går att skriva i ord, den gör ont att läsa om. Cheryl Strayed enormt långa vandring är fascinerande att läsa om och jag kommer på mig att sitta och svära högt när det inträffar något katastrofalt för Cheryl.

Vild är berättelse som berör mig starkt på så många plan att det nästan blir för personligt att ens skriva om alla de tankar och känslor som den gav mig. Men jag varmt rekommendera denna personliga skildring av en ung kvinnas försök att hitta sig själv genom att vandra 100 mil. En enastående prestation av en person som knappt vandrat i hela sitt liv. Texten känns noga i genomtänkt med en klar prosa och ett naket sätt att skildra de vedermödor författaren genomgår. Vild är en inspirerande läsning som jag varmt kan rekommendera.

4 kommentarer:

  1. Visst är den bra? Jag tänker fortfarande på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen bra, tänker också på den ännu. Nästan en sådan bok som man vill äga och ha i sin bokhylla faktiskt.

      Radera
  2. Jag har bara sett filmen men även den är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag planerat att se så fort jag hinner =) Låter lovande att den är bra då

      Radera