måndag 10 oktober 2016

Olyckan av C.L Taylor

C.L Taylor, Olyckan
Rec-ex ifrån Lind & Co, Tack!

Handling:
Att bevara en ohygglig hemlighet kan vara så svårt att det rent av kan kännas lättare att inte längre finnas till. Kanske var det så det kändes för Charlotte? Ingen vet, men hennes mamma Sue misstänker det. Varför skulle hennes älskade tonårsdotter annars ha klivit rakt ut i gatan framför en buss?
Nu ligger Charlotte i koma och Sue och hennes make kämpar för att både hitta svar, få till stånd något slags normal vardag och – förstås – för att dottern äntligen ska vakna upp
.
En dag hittar Sue Charlottes dagbok och via en kommentar i den tvingas hon rannsaka sig själv. Till slut har hon inget annat val än att konfrontera sina egna demoner. Handlar allt det här om henne och ett förflutet hon kämpat hårt för att lämna bakom sig? Eller ser hon spöken mitt på ljusa dagen? Och varför verkar hennes make inte se det hon ser? Frågan är om han vet mer än han låter påskina.
Kan det vara så att det som hänt Charlotte i själva verket handlar om Sue?

Vad jag tyckte:
Boken Olyckan är en nervpirrande psykologisk thriller som verkligen får en att ifrågasätta vad som egentligen hände Sues dotter Charlotte. Historien byggs upp kring dåtiden och nutiden, i dåtiden får vi följa en ung Sue när hon inleder ett förhållande med en man som ganska snart visar sig vara en ren psykopat. Dessa delar av historien gör mig illamående att läsa och jag får en knut av obehag i magen. Den nutida delen kretsar kring Charlottes olycka och om hur Sue kämpar för att få klarhet i vad som egentligen hände henne.  Sues inre våndor och förtvivlan skildras väldigt väl och det är lätt att känna med henne. Det gör förtvivlat ont när man märker hur hennes närmaste inte tror henne och där hon ensam måste uthärda det förflutna som alltför snabbt dyker på henne.

Olyckan är skickligt skriven, om än lite styltigt emellanåt. Vissa saker kommer lite för abrupt och man får inte riktigt in det i bilden. Bland annat pratas det tidigt i boken om Sues återfall utan att man får en förklaring för vad det är för slags återfall. Det är först när jag läser vidare som jag får en koppling till vad dessa återfall är för något.

Men jag tycker dock författaren lyckas väl med att reda ut allt för mig som läsare ändå. Det är en spännande historia samtidigt som det är lättläst. Olyckan är rakt igenom underhållande och stark läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar