fredag 30 september 2016

En annan av David Levithan

David Levithan, En annan
Rec-ex ifrån Gilla förlag/ Lilla Piratförlaget, Tusen tack! 

Handling:
Rhiannon vet vem hon är, och vem hon vill vara med. Hur dryg Justin än kan vara, är det ändå de två. Men en morgon är Justin inte som vanligt. Rhiannon känner att han för första gången verkligen ser henne, och de tillbringar en fantastisk, romantisk dag tillsammans.
Dagen därpå är Justin sitt vanliga svårtillgängliga jag, och Rhiannon förstår ingenting. Hon börjar ifrågasätta deras relation, och hela sitt liv. På en fest träffar hon Nathan, och något med honom känns bekant. De börjar mejla med varandra, men när de ska ses möts Rhiannon istället av en tjej som heter Megan. Och hon berättar det mest osannolika Rhiannon någonsin har hört …
Vad jag tyckte:
(Kan förekomma spoiler nedan!)
Jag vet att jag har läst  Jag, En av David Levithan tidigare men jag är inte förmögen att hitta den i någon läslista. Vilket är väldigt märkligt då jag också minns hur förtjust jag var i boken. Om hur jag älskade det normbrytande i David Levithans sätt att skriva och om hur fantastiskt jag tycker karaktären En är. Om hur jädra stark boken var och hur mycket jag tyckte om den. Men inte ett enda litet spår finner jag efter den på min blogg. Mina läslistor här sträcker sig bara tre år tillbaka i tiden, de andra tidigare finns undangömda i en dator som vägrar starta... Men boken Jag. En kom ut 2013 så den borde finnas här på bloggen. Men icke... Märkligt det ju.
 Men i alla fall så fick jag för en tid sedan boken En annan av samma författare som är en slags fortsättning eller mer vidareutveckling av Jag, En.  I Jag. En får vi möta En, en människa som lever utan fast kropp. Hen är väldigt mänsklig men hen vaknar varje morgon i någon annans kropp. Varje dag börjar allt om och hen kan inte stanna mer än en dag. Under denna dag är hen sig själv men fast i en främlings kropp. Rihannon är en av de hen möter och här i boken En annan får vi följa hela berättelsen ur Rihannons perspektiv. En annan är en hjärtslitande bok om kärlek i det mest omöjliga formatet som finns. Det är en bok som skildrar utmaningen i att förälska sig i en person som inte ens har en fast kropp.  Kan man verkligen vara förälskad om hen ena dagen är en mörkhyad tjej och nästa dag en nördig datakille? Är utseendet viktigt för förälskelsen eller går det att älska någon ändå? Det är många svåra frågor i David Levithans böcker som utmanar en och gör en fundersam.  Det är så smärtsamt vackert samtidigt som det också är fruktansvärt fint. Ömsint berättad med nerv och insikt.  
Läs först Jag. En och sedan En annan för att få en läsupplevelse utöver det vanliga med en författare som tänjer på gränserna när det kommer till ungdomslitteratur och som lyfter viktiga ämnen som genus, kön och sexualitet. 

2 kommentarer:

  1. Har inte läst Jag En ännu. Den står i hyllan och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har två väldigt fina böcker framför dig =)

      Radera