tisdag 13 september 2016

Den osynlige väktaren av Dolores Redondo

Dolores Redondon, Den osynlige väktaren
Rec-ex ifrån Bucket List books, Tusen tack!

Handling:
När en tonårsflickas nakna kropp flyter i land vid Baztánfloden kopplas den snabbt till ett liknande mord som begåtts en månad tidigare. Snart florerar ryktena i den närbelägna byn Elizondo. Är det en ritualmördares verk eller är förövaren basajaun, den osynlige väktaren? Kriminalinspektör Amaia Salazar leder utredningen som tar henne tillbaka till den baskiska landsbygden där hon föddes. Platsen är insvept i dimma och omgiven av ogenomträngliga skogar. Här göms olösta konflikter, och under utredningens gång hemsöks Amaia av en fruktansvärd barndomshemlighet.

Vad jag tyckte:
Tack vare min blogg och generösa förlag så får jag en chans att upptäcka böcker jag annars kanske hade missat. Den osynlige väktaren tillhör nog en kategori böcker som jag lätt kunnat missa även om innehållet stämmer väl in på mina läs preferenser.  Jag är extra glad för att jag fick chansen att läsa Den osynlige väktaren eftersom detta är en bok som är något utöver det vanliga. Det är en deckare men samtidigt så är det också något mer än det. Det är också första gången jag läser en deckare som utspelar sig i Baskien och är skriven av en baskisk författare. Och jag gillar det så mycket att Baskien åker upp på önske resmål! Det är som sagt en deckare fylld av mörker och hopplöshet, om brutalitet och en förövare som släcker unga kvinnors liv.  Men det ryms väldigt mycket mer i berättelse. Här finns en berättelse om oskuld och unga kvinnors väg in i vuxenlivet, här finns en berättelse om kärlek och moderskap, om vilsenhet och sorg. Om hur långt man kan gå för att skydda någon man älskar. Men också en berättelse om en plats, om dess ursprung och om de människor som bebott platsen i många århundraden.

Tempot är något långsammare än i vanliga deckare men det gör inget för det passar väl in på berättelsen. I den bergsby och trakt där berättelsen utspelar sig är folktron ett starkt inslag även i vår moderna tid. Här finns myterna och legender som ett naturligt inslag i den moderna vardagen. I de djupa skogarna runtom bergen göms det hemliga varelser och mystiska ting sker. Har något av detta med morden på de unga flickorna? Eller är mördaren mer vardaglig än så? Kriminalinspektör Amaia Salazar en intressant bekantskap och jag gillar henne riktigt mycket. Hennes liv visar sig vara fylld av hemligheter som har sina rötter i en djupt tragisk barndom.

Dolores Redondon skapar en levande berättelse fylld med starka karaktärer och livfulla detaljer.  Författaren tar oss på en svindlande tur längs krokiga vägar och när jag tror att jag listat ut det hela så gör författaren en oväntad vändning och jag står åter utan någon misstänkt. Det är en suggestiv berättelse som blandar den baskisk folkmytologin med realistisk brottsundersökning. Den osynlige väktaren en skrämmande historia som ändå lyckas vara vacker på något märkligt sätt. Jag gillar också att jag få ta del av Baskiens historia och lära mig några baskiska uttryck genom den lilla ordlistan i slutet av boken. Språket är lättillgängligt på ett trivsamt sätt, det är vackert trots det grymma den beskriver. Språket känns mjukt att läsa, nästan lite melodiskt men ändå är det avskalat utan för mycket som tynger ned det.

 Måste också nämna den vackra formgivningen på boken, den är mer fyrkantig än en vanlig bok med tjockare papper i sig och med ett rött litet band som bokmärke.

 Den osynlige väktaren har hyllats på många sätt och boken var nominerad till CWA Dagger Award 2015 och spanska La Vanguardia utnämnde den till årets bästa kriminalroman 2013.  Vilket jag verkligen kan förstå. Jag kan varmt rekommendera Den osynlige väktaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar