fredag 23 september 2016

Den bokliga varianten på snuttefilten

Bokmässan är i full gång men jag sitter här hemma i min egen soffa... Rätt nöjd ändå och för att ändå på något sätt lyfta fram boken just denna helg så tänkte jag berätta lite mer om min senaste läsning. I mitten av sommaren blev vår Chili sjuk första gången och i samband med det behövde jag något lättläst. Valet föll på Harry Potter och hemligheternas kammare. När sedan döden segrade över livet och Chilis sista fight tog slut så stängde jag in mig i Harry Potters värld de första två veckorna.

Många känner till böckerna om Harry Potter av J.K Rowling så jag tänker inte drar någon handling eller skriva enskilda omdömen om de böcker jag läst sista tiden. Istället kommer detta inlägg handla om hur kraftfulla böcker kan vara. Om det magiska i att böcker kan bli som en tröstande snuttefilt när ens egna verkligheten är alldeles för smärtsam att orka leva i. Hur en liten pojke och hans vänner kan skapa en tillflyktsort när tårarna inte vill sluta rinna. Om hur sorgen efter en älskad vän kan hållas i schack med hjälp av ord och meningar. Där sömnlösa nätter fylls med äventyr, mod och vänskap så innerligt stark att hjärtat fylls med hopp och värme.  Att man kan hitta ork att andas genom en saga som är fylld av mugglare,  trollkarlar,  häxor, trollstavar och trollformler. Där jag under en lång radda dagar och nätter fick följa Harry, Ron och Hermoine under några år och se de växa upp. Tröstande och vänligt där det inte finns några sjuka katter som inte orkar kämpa mer. Där döden är närvarande men hanterbar. Där känslorna flödar men där det är ok, det är inte verkligheten med den nattsvarta sorgen efter en älskad vän. Helgkvällar har fyllts av filmerna,med sambons hand i min så har vi tillsammans flytt in i magins värld där ingen verklighet finns.

Så når man slutet, boken Halv blod prinsen närmar sig sitt slut och sedan har man endast en bok kvar. Och slutet på denna näst sista bok gör vansinnigt ont att läsa... tårarna rinner och hjärtat värker. Tänk hur mycket man kommit att fästa sig vid människor som enbart lever i en fiktiv värld.  Jag förstår nu så mycket bättre hur det kommer sig att så många älskar Harry Potter.  Hur ska jag förmå mig att läsa den allra sista boken? För sen är det för alltid slut. Än är jag inte redo att släppa min tröst bok. Än är jag inte redo för slutet. Snart kanske, men inte än. Men jag är djupt tacksam för de där två veckorna som gav lindring och tröst. Nu läser jag andra böcker igen men minns tacksamt de fina stunderna i JK Rowlings fantastiska värld. Sorgen är inte mindre eller lättare men går att hantera.


(Länkarna nedan går till förlagets sidor om böckerna.)

Harry Potter och hemligheternas kammare
Harry Potter och fången från Azkaban
Harry Potter och den flammande bägaren
Harry Potter och Fenixorden
Harry Potter och Halvblodsprinsen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar