tisdag 26 juli 2016

Temainlägg: Tre deckare ifrån tre länder!

Här kommer då första temainlägget som ska handla om tre deckare ifrån tre olika länder!

Vi börjar med Kanada:

Louise Penny, Ett ohyggligt avslöjande

I den femte fristående boken om kommissarien Armand Gamache så den idylliska tillvaron i den pittoreska byn Three Pines förvandlats till en mörkt kaos. På det lilla värdshuset som förestås av Oliver och Gabri hittas en natt ett lik, ingen vem han är eller varför han placerat på det lilla värdshuset. Jag har tyckte mycket om alla delare i serien och jag blir lika förtjust i denna. Men jag upplever boken som betydligt mörkare än tidigare delar, det finns en tätt känsla av hopplöshet och uppgivenhet i boken. Ondska och framförallt hur ondska uppstår är centrala teman i boken och dessa frågor är något som gör Armand både uppgiven och stundtals tvivlande på om han verkligen kan göra något gott. Med mycket små medel och ett bedrägligt långsamt tempo leder Louise Penny oss in i historien. Hennes skicklighet i att skapa en både nytänkande pusseldeckare som är mycket elegant konstrurerad så bevarar hon också element ifrån äldre tiders pusseldeckare. Mycket skickligt gjort och jag längtar verkligen efter nästa del i serien.


Nu tar vi oss över gränsen och beger oss till USA:

Stephen King, Den som finner 

Den som finner är del två i Kings thriller-serie om före detta kommissarien Bill Hodges. Bok 1 heter Mercedesmördaren och Här kan ni läsa vad jag tyckte om den.  Den som finner tar upp ämnen som Stephen King tidigare skrivit om men på ett lite annorlunda sätt. Det handlar om besattheten en läsare kan få utav en författare, som tex i hans roman Lida. I Den som finner så har vi besattheten men här är det en speciell karaktär som läsaren blir djupt besatt av. Så besatt att han bestämmer sig för att författaren ska dö eftersom han behandlat sin karaktär så illa. Författarens anteckningsböcker stjäls tillsammans med mängder av pengar, dessa hamnar i en kista och sedan går tiden. Mördaren kan inte återvända men någon annan hittar skatten istället. För den unge pojken Peter så är pengarna som spelar roll. Hans familj lider svårt och pengar saknas alltid. På ett snillrikt sätt ser han till att förse sin familj med de hittade pengarna. Här måste jag nämna om hur snyggt King väver ihop bok 1 och 2, det är galet snyggt. Berättar inte hur, utan läs själva! I Den som finner är det Peters historia som står i fokus, Bill Hodges kommer in relativt sent men det är bara rätt så tycker jag. Den som finner är en smart, underhållande och välskriven thriller som man omöjligt kan lägga ifrån sig.  Stephen King vet verkligen hur han ska berätta en historia!


Och nu tar vi oss över havet för att besöka Irland!

Tana French, En hemlig plats

Tana French har skapat en helt outstanding serie böcker där den fasta punkten är  en polisstation i Dublin men där varje enskild bok handlar om en ny karaktär.  Alltså en sidokaraktär i en bok får i nästa bok en huvudroll och får leda en helt ny historia. Så skickligt gjort och det gör att man hela tiden är fast. Det går inte att sluta läsa Tana Frenchs böcker.  Hennes böcker är deckare men de rymmer även så mycket mer. Så är det med En hemlig plats med som förvisso rymmer ett brott men samtidigt är det en knivskarp skildring av unga tjejer uppväxt, om att vara populär eller inte, om att hitta sin plats och om kroppens alla nya egenheter. Dessutom är det en skildring av internatlivet på en förnäm privatskola, en plats som alltid fascinerar mig. En sluten plats, enbart för de med tillträdde och rätt "nyckel" in. Där världen utanför bara anas genom bubblan som ligger över skolan och världen där innanför. Tana French använder sig en ung polis som desperat vill komma uppåt på karriärstegen, en ung man som ska lyckas nästla sig in på denna privat flickskolan. Men han har även hjälp av en ung kvinnlig polis som hamnat på kant med många på sin arbetsplats ( Jag gissar att hon blir nästa huvudperson?) En hemlig plats bubblar, sjuder och vibrerar av liv, känslor och hemligheter. Jag sitter som helt förtrollad, nästan fastbunden och jag kommer på mig själv att jag glömmer att andas emellanåt. Tana French har ett språk som känns som om varje ord och varje mening är utvalda med exakt noggrannhet och det flödar av detaljer och bildspråket i sig är helt enastående.  En hemlig plats är en njutning att läsa och jag längtar så efter nästa del!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar