torsdag 7 juli 2016

Sjuka själar av Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson, Sjuka själar

Handling:
Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet.
Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka.
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret.
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd rädda både sig själv och David. Men är det redan för sent?

Vad jag tyckte:
Jag har läst en hel del av Kristina Ohlsson och gillar hennes böcker riktigt mycket. Nu när jag fick syn på Sjuka själar på biblioteket och jag insåg att den var fristående så tänkte jag att jag tar och läser denna nu. Jag har några andra delar av Kristina Ohlsson kvar att läsa, som sista delen om Fredrika Bergman och serien som börjar med Mios Blues (?). När jag sedan började läsa Sjuka själar insåg jag att den utspelade sig i Kristianstad, en stad jag själv bott i många år! Så jag kände igen många av platserna i boken och det ökade på något sätt spänningen. Jag kunde verkligen se platserna framför mig och verkligen leva mig in i bokens handling.

Själva historien utmålas som Kristina Ohlssons första skräckroman, möjligen är lite väl luttrad men skräckroman vill jag nog inte säga att det är. En psykologisk thriller med skräckelement möjligen. Men säkert uppfattar en annan läsare det annorlunda, för så är det. Jag som slukar skräckromaner på löpande band och älskar Stephen King så är väl kanske denna skräcken lite tam för mig. Men Sjuka själar är på absolut inte en dålig bok, tvärtom! Sjuka själar bjuder på rejält med spänning och otäckheter.  Det finns ett ständigt driv i berättelsen som för oss läsare framåt och tillsammans med en hel del oväntade vändningar så blir Sjuka själar en berättelse som verkligen får en att hetsläsa. Snygga personteckningar och välgjorda miljöskildringar bidrar också till att Sjuka själar blir en riktigt smart berättelse. Sjuka själar är rapp med driv i sig och det är lättläst, jag kan varmt rekommendera boken!

2 kommentarer: