Maj
- Sabaa Tahir, Askfödd, Fa ****½ ( USA, k)
- Tana French, En hemlig plats, De ****½ ( Irland, k)
- Anna Laeistadius Larsson, Räfvhonan, R ***** ( Sverige, k)
- Christel Kvant, Trädens tid, F ****½ ( Sverige, k)
- Nevada Barr, Djup grav, De *** ½ ( USA, k)
- Grégoire Delacourt, Allt jag önskar mig, R *** ½ ( Frankrike, m)
- Elisabeth Nemert, Ödets hav, R, *** ( Sverige, k)
- Valérie Tong, Cuong, Mirakelverkstaden, R *** ½ ( Frankrike, k)
- Helen McDonald, H som i hök, B/M, ***** ( England, k)
- Eva Chase, Tillbaka till Black Rabbit Hall, R **** ( England, k)
Månadens bästa: Sabaa Tahirs fantasybok Askfödd bjöd verkligen på en härlig lästund.
Månadens besvikelse: Ödets hav blev något av en besvikelse eftersom jag verkligen gillat Elisabeth Nemerts tidigare böcker. Men Ödets hav var inte alls som jag trodde.
Månadens överraskning: H som i Hök visade bjuda på en läsupplevelse långt utanför det vanliga.
Månadens fakta: Trädets tid var en både vacker och tänkvärd bok.
Månadens historiska: Räfvhonan bjöd på en fin avslutning på en favoritserie.
Juni
- Lucy Robinson, Dagen då vi försvann, R, **** ( England, k)
- John Stephens, Smaragdernas bok, Fa, **** ( USA, m)
- Mark Henshaw, Snökimonon, R *** ½ ( Australien, m)
- Helena Dahlgren, 100 hemskaste, **** ( Sverige, k)
- Rachel Joyce, Två sekunder i Byron Hemmings liv, R **** ( England, k)
- Jenny Colgan, Det lilla bageriet på strandpromenaden, R **** ( England,k)
- Lisa Jewell, Den tredje hustrun, R *** ( England, k)
- Lars Mytting, Simma med de drunknande, R ***** ( Norge, m)
- Stephen King, Den som finner T **** ( USA,m)
- James Rebanks, Fårbondens dagbok, F **** ( England, m)
- Lucy Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. R ( England, k)
- Alex Marwood, Den mörkaste hemligheten, *** T
Månadens bästa: Simma med de drunknande visade sig vara en oväntad pärla till bok.
Månadens oväntade: Att en fårbondes dagbok kunde vara så spännande att man inte kunde sluta läsa!
Månadens besvikelse: Att Lisa Jewells bok inte var fullt så bra som jag hade förväntat mig.
Månadens charmigaste: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar var så fin och charmig, som bomull för själen!
Månadens nostalgi: Hundra hemskaste bjöd på en massa minnen och en del nyheter, allt skrivet av den otroligt begåvade Helena Dahlgren.
Månadens husdjur: Att en lunnefågel kunde vara en så charmig liten karaktär att man fick lite hjärtsnörp, i Jenny Colgans bok.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar