torsdag 7 juli 2016

Maj och Junis månads läsning

Jag har helt glömt bort månadslistorna, möjligen är det bara jag själv som är intresserad av dom. Men har märkt det att när jag inte längre skriver upp direkt på Läst-Listan som jag har här på bloggen så har det hänt att jag tappat bort titlar jag läst. Så nu får jag ha en extra läs-lista i telefonen där jag direkt skriver upp boken efter jag läst den, tillsammans med några stödord. Minnet är verkligen svajigt just nu och jag hoppas verkligen att det snart kommer tillbaka.  Jag har också extremt många böcker att skriva om, det lär ta sin lilla tid. Men sakta men säkert beta jag av bok efter bok, dagsformen får avgöra om jag orkar eller inte. Vi har bara en stationär dator jag kan sitta och skriva vid, det blir i längden lite för obekvämt för mig. Värken tål inte riktigt att sitta här, främst benen som lätt somnar när jag sitter på skrivbordsstolen ( som egentligen är en köksstol) och somnar benen så får jag lätt kramper i dom. Så lite i taget så ska jag nog beta av alla olästa böcker, för där finns en hel del pärlor bland alla dessa oskrivna böcker!

Maj
  1.  Sabaa Tahir, Askfödd, Fa ****½ ( USA, k)
  2. Tana French, En hemlig plats, De ****½ ( Irland, k)
  3. Anna Laeistadius Larsson, Räfvhonan, R ***** ( Sverige, k)
  4. Christel Kvant, Trädens tid, F ****½ ( Sverige, k)
  5. Nevada Barr, Djup grav, De *** ½ ( USA, k)
  6. Grégoire Delacourt, Allt jag önskar mig, R *** ½ ( Frankrike, m)
  7. Elisabeth Nemert,  Ödets hav, R, *** ( Sverige, k)
  8. Valérie Tong, Cuong, Mirakelverkstaden, R *** ½ ( Frankrike, k)
  9. Helen McDonald, H som i hök, B/M, ***** ( England, k)
  10. Eva Chase, Tillbaka till Black Rabbit Hall, R **** ( England, k)
Månadens bästa: Sabaa Tahirs fantasybok Askfödd bjöd verkligen på en härlig lästund.
Månadens besvikelse: Ödets hav blev något av en besvikelse eftersom jag verkligen gillat Elisabeth Nemerts tidigare böcker. Men Ödets hav var inte alls som jag trodde.
Månadens överraskning: H som i Hök visade bjuda på en läsupplevelse långt utanför det vanliga.
Månadens fakta: Trädets tid var en både vacker och tänkvärd bok.
Månadens historiska: Räfvhonan bjöd på en  fin avslutning på en favoritserie.


Juni
  1. Lucy Robinson, Dagen då vi försvann, R, **** ( England, k)
  2. John Stephens, Smaragdernas bok, Fa, **** ( USA, m)
  3. Mark Henshaw, Snökimonon, R *** ½ ( Australien, m)
  4. Helena Dahlgren, 100 hemskaste, **** ( Sverige, k)
  5. Rachel Joyce, Två sekunder i Byron Hemmings liv, R **** ( England, k)
  6. Jenny Colgan, Det lilla bageriet på strandpromenaden, R **** ( England,k)
  7. Lisa Jewell, Den tredje hustrun, R *** ( England, k)
  8. Lars Mytting, Simma med de drunknande, R ***** ( Norge, m)
  9. Stephen King, Den som finner T **** ( USA,m)
  10. James Rebanks, Fårbondens dagbok, F **** ( England, m)
  11. Lucy Dillon, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. R ( England, k)
  12. Alex Marwood, Den mörkaste hemligheten, *** T 
Månadens bästa: Simma med de drunknande visade sig vara en oväntad pärla till bok.
Månadens oväntade: Att en fårbondes dagbok kunde vara så spännande att man inte kunde sluta läsa!
Månadens besvikelse: Att Lisa Jewells bok inte var fullt så bra som jag hade förväntat mig.
Månadens charmigaste: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar var så fin och charmig, som bomull för själen!
Månadens nostalgi: Hundra hemskaste bjöd på en massa minnen och en del nyheter, allt skrivet av den otroligt begåvade Helena Dahlgren.
Månadens husdjur: Att en lunnefågel kunde vara en så charmig liten karaktär att man fick lite hjärtsnörp, i Jenny Colgans bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar