torsdag 9 juni 2016

Fyra stycken fantasy/ urban fantasy böcker!

Här kommer ett långt inlägg om fyra stycken fantasy böcker jag läst under sista tiden, två som jag tyckte mindre bra om och två jag verkligen älskade!

Vi kan börja med de jag tyckte mindre bra om:

Marie Lu, Rosensällskapet

Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tack!

Del två i serien Den unga eliten. Här möter vi återigen Adeline och de andra i den Unga Eliten. Bok 1 slutade med en kanske så tragisk splittring och ett dödsfall. Så Adeline och hennes syster Violetta är nu ensam men med hämnd i siktet. De tar upp kampen för alla de som är malfettos och tänker strida mot alla som går emot dom. Samtidigt får vi följa Raffael och hans Dolksällskapet när de utkämpar samma kamp fast på ett annat vis.  Jag var förvirrad när jag läste del 1 även om jag älskade den italienska touchen med renässansen och Venedig. Men likväl är jag tveksam i bok 2, jag får inte riktigt grepp om Adeline och jag tycker hon är genuint jobbig och gnällig. Det tilltalar mig inte helt enkelt även om det är riktigt välskrivet och riktigt underhållande emellanåt.  Samtidigt så gillar jag hur Marie Lu satsar på att göra Adeline till en verkligt mörk antihjältinna, det känns spännande och intressant.  Jag kommer dock med största sannolikhet läsa nästa del med för jag vill ändå veta vad som kommer hända med Adeline, Raffael och alla de andra. Slutet är verkligen starkt och bjuder på en rejäl cliffhanger!



Holly Black  & Cassandra Clare, Kopparhandsken


Andra delen i serien Magisterium. Spoiler kan förekomma nedan!

Call Hunt har sommarlov men det blir inte precis något trevligt sommarlov då hans egen far är övertygad om att hans son är ond och fadern ska försöka sätta stopp för detta. Något Call inte tycker vidare mycket om så han och hans jättevarg Tumult rymmer. Tillsammans med sina vänner Tamara, Aaron och Jasper ger de sig tillbaka till skolan bara för att upptäcka att det råder kaos på skolan. Vänner får då ett uppdrag, ett livsfarligt uppdrag men de måste lyckas för att kunna rädda skolan. Jag gillade den första boken om Magisterium och tyckte det var spännande att läsa. Jag gillar också del två, det är spännande och fartfyllt, det är action ifrån sida ett blandat med en del humor.  Det jag gillar bäst är de delar som berör Calls personliga dilemma, Han fick ju i förra boken veta att han egentligen inte är han! Utan i honom så bor själen av den onda härskaren så vad gör det Call till för något? Är han också en genom ond härskare? Hur ska han kunna förbli sig själv? Kan han göra genom goda saker för att uppväga det onda? Intressanta delar detta tycker jag. Sedan älskar jag ju också Tumult och alla delar som berör honom! Det lyfter boken och gör att även om jag inte är helt förtjust i den ändå tycker det i slutänden är en rätt bra bok. Det är absolut välskrivet men kanske inte helt i min smak just då jag läste den?



Och nu till två böcker som jag verkligen älskade!

Susan Ee, Änglafall
Rec-ex ifrån Modernista Förlag, Tusen tack! (E-bok)

På sex ynka veckor har jorden gått under och det är änglarna som stått för utplåningen av jorden och människorna. ( Detta är nog det jag har svårast med i hela boken, på sex ynka veckor skulle hela jorden förstörts, först av en mängd naturkatastrofer och sedan av änglar?) Men än finns det människor kvar och de försöker överleva så gott det går medan änglarna härjar vilt över hela jorden. Människorna lever i ständig rädsla men  när Penrys lillasyster förs bort av krigaränglar så tänker hon minsann inte ge sig så lätt. av en slump så hamnar hon i sällskap med en svårt skadad ängel vid namn Raffe! Tillsammans med Penrys mamma som kommer och går,  hon lider nämligen av svår psykisk sjukdom av något slag, så beger de sig iväg igenom ett söndrigt Kalifornien för att ta sig till änglarnas högkvarter i San Francisco.  Änglafall är en mörk, skitig och rå fantasy som bjuder på snabb action och många pulshöjande scener. Men det finns också en skön, bitsk humor i boken som generera en del skratt. Raffe, vår fiendeängel är en skön karaktär som dessutom är agnostiker! Snacka om skön humor där!  Penry blir snabbt en kär favorit hos mig. Hon är tuff, orädd men samtidigt så liten, allt hon vill är för bövelen att gå på skolbalen och leva ett normalt liv! Men hon ska trots detta rädda sin syster, det får kosta vad det kostar.

Änglafall är förbannat bra och jag slukar den! Helt underbar bok och jag vill så gärna läsa bok två NU! Slutet på Änglafall skapade krypningar längs ryggraden på mig och fick mig att rent av må illa men det är samtidigt så snyggt gjort att jag blir lite stum av ren beundran. Susann Ees världsbygge är fantastisk och väldigt trovärdigt.



Sabaa Tahir, Askfödd

Ännu en fantasybok som jag verkligen föll för handlöst.  "I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska." (citat hemsidan)  

Vi möter Laia vars föräldrar är döda och hennes bror sitter i fängelse för landsförräderi. Vi möter också Elias som är toppstudent på Blackcliff militärakademin, skolan som utbildar de skräckinjagande Maskerna.  Maskerna är något som skulle kunna liknas vis inkvisitorer, hänsynslösa och tränade i total känslokyla. Elias ska bli sådan för han kommer från en mäktig familj och det är hans öde. Men Elias vill något annat och på så vis kommer hans och Laias vägar att mötas. Deras livsöden visars sig vara tätt sammanflätade utan att de egentligen vill det. 

Sabaa Tahir har skapat en värld fylld med mörker och skräck, det är komplext uppbyggt med många olika nivåer och det är otroligt spännande att läsa om detta. Hon gör mig ständigt nyfiken på att vilja ta reda på mer och få mig att fortsätta läsa för att försöka förstå denna märkliga och skrämmande värld som hon byggt upp. Handlingen växlar mellan Laia och Elias vilket ger oss inblick ifrån olika platser i samhället och utifrån olika förutsättningar. Laia, tillhörande de Lärdas folk,, de som Krigar folket hatar och förföljde och nedtryckte. Elias som tillhör Krigarnas folk och dessutom är elev på den beryktade Blackcliff.  Askfödd är en mycket mörk fantasy med väldigt mycket råhet och våld, emellanåt så snuddar Saba Tahir på gränsen till att det blir för mycket.  Samtidigt gillar jag ju Tahir inte räds att visa upp våldet och grymheten, det är tema som genomsyrar hela vår egen värld idag. Det skapar på något sätt en intressant realistisk koppling till vårt egna samhälle även om Askfödd är en renodlad fantasybok. I Askfödd frodas våldet och rasismen, Krigarna har slagit ner det Lärda folket och istället för bibliotek och skolor finns det nu ruiner och militärakademier.  Men Askfödd är inte helt igenom mörk och eländig, det finns ljushet, värme och vänskap inbäddat för att visa på att man kan vika av sin utstakade väg och att ondska kan tvingas ge vika för godhet. Men gränsen mellan gott och ont är flytande, däremellan finns många gråzoner.  Jag gillar som sagt Askfödd väldigt mycket och jag längtar verkligen efter bok nr 2.

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med dig ( ok jag gillade Kopparhandsken lite mer än dig kanske ) och framförallt Änglafall är årets crush för mig. Älskar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag längtar efter del två av Susann Ee, den finns inte på mitt bibliotek så jag hoppas jag kan få råd att köpa den snart! Älskade den riktigt mycket och slutet var ju helt galet bra!

      Radera