söndag 27 mars 2016

Mr Mercede av Stephen King

Stephen King, Mr Mercedes

Handling:

Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas. 

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof? 

Vad jag tyckte:

Mr Mercedes är enligt förlaget Stephen Kings första renodlade thriller, helt utan övernaturliga inslag och tycker faktiskt att skräckmästaren lyckas riktigt väl med skapa en spännande och intressant thriller. Stephen King visar verkligen att han kan konsten att berätta en väl genomtänkt berättelse med smarta vändningar och intressanta karaktärer.  Dock blir karaktärerna, framförallt då Bill Hodges en aningen stereotypa. Hur många överviktiga och ensamma poliser finns det inte där ute? Karaktären Jerome bidrar dock till att boken behåller sin skärpa och skapar en intressant motvikt till Hodges.  Men samtidigt kan jag inte hjälpa att jag ändå faller för Bill Hodges, hans trötthet inför livet och hans funderingar kring att avsluta sitt liv då han känner sig enbart överflödig i en värld som han inte längre känner igen.

Mr Mercedes är en spännande och underhållande thriller som bjuder på en hel del oväntade vändningar. Stephen King är en skicklig författare som lyckas väl med att bibehålla spänningen hela vägen igenom.  Det jag alltid älskat med Stephen King är hans otroliga skicklighet i att förvandla det vardagliga till ren och skär skräck. Hur han använder sig av luggslitna och nedbrutna karaktärer som trots att alla odds är emot dem ändå lyckas ta sig igenom den labyrint av skräck och monster King skapat åt dom. I Mr Mercedes finns det också monster men ett monster som ser ut precis som du och jag. Ett mänskligt monster som skapar skräck och panik bland vanliga människor.  För så kan det vara, att vår egen vanliga vardag är alldeles tillräcklig för att skapa skräck och monster. Monstren har under de senaste åren visat sig alltför verkliga och är inte längre monster som göms i skuggorna och enbart en produkt av vår fantasi. De finns mitt ibland oss. Skrämmande men sant.

2 kommentarer:

  1. Jag har alltid känt mig mer rädd av skräck utan övernaturliga inslag. Så denna thriller är nog något för mig. Jag älskar övernaturliga historier men jag blir alltid mer rädd för monster i mänsklig form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det även för mig, jag älskar skräck med övernaturliga inslag och kan visst bli rädd för det. Men skräck där monstrerna är helt vanliga människor skrämmer mig rejält.

      Radera