torsdag 7 januari 2016

Sommarens läsnedstämdhet

I somras tappade jag lusten att läsa helt pga utmattningssyndrom men detta lede till att jag fick åter läsa Tolkien! Just när jag mådde som sämst behövde jag verkligen något som var välbekant och tryggt men som också kunde ge mig en rejäl verklighetsflykt. Så jag läste först om Bilbo och sedan första boken i Sagan om ringen. Det gjorde verkligen gott för en sargad och trött själ. Att få följa med Frodo, Sam och Gandalf igen var väldigt välbehövligt. Jag tänker inte skriva så mycket om böckerna här mer än att de är kära favoriter! Möjligen kunde jag skrivit mer om jag hade haft orken då i somras men nu får det bli ett kortare omdöme och omnämnande.  Jag skriver kort om böckernas handling här nedan, hämtade ifrån en bokaffärs hemsida.




Bilbo: En Hobbits äventyr
Handling:
Här börjar Sagan om ringen.
Bilbo - en hobbits äventyr är den klassiska föregångaren till J.R.R Tolkiens berömda trilogi om Härskarringen. Här möter vi den fascinerande mytologiska värld som trollbundit läsare i alla åldrar i alla länder.

Halvt motvilligt följer den fridsamme hoben Bilbo med den store trollkarlen Gandalf i jakten på dvärgarnas guldskatt. Otaliga faror och svårigheter tornar upp sig på vägen. Med list och tur och tack vare Gollums osynlighetsring lyckas Bilbo och hans följe ta sig fram till den ruvande draken Smaug för den avgörande striden. 

Bilbo – en hobbits äventyr skrev Tolkien till sina egna barn och då den publicerades 1937 blev den genast en stor succé. Tolkiens rika fantasi har skapat en värld så levande och verklig att man kan svära på att den har funnits en gång i uråldrig tid, på den riktiga sagotiden.



Ringens brödraskap:

Handling:
"En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor, i skuggornas land"

Hobbiten Frodo har fått ta över den magiska ring hans farbror Bilbo en gång vann av Gollum. Gandalf grå inser att det är den stora ringen som en gång smiddes av den onde Sauron och som styr alla andra maktens ringar. Tillsammans med följerslagarna Sam, Merry och Pippin ger sig Frodo ut på en lång färd för att förgöra ringen i Eldsberget i Mordor. Annars kan ondskan snart komma att härska över Midgård.


Ringens Brödraskap:

Vid Alvkonungen Elronds stora råd i Riftedal bestäms att Frodo till sin hjälp ska få följeslagare från Midgårds alla goda folkslag. I ringens brödraskap ingår människorna Aragorn och Boromir, alven Legolas, dvärgen Gimli och trollkarlen Gandalf.

På sin väg över höga berg och genom djupa grottor stöter de på en balrog, orker och de hemska nazgûlerna ­ ringryttarna. Men de får hjälp av alverna i skogsriket Lothlórien och deras drottning Galadriel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar