fredag 15 januari 2016

Ingen återvändo av Lee Child

Lee Child, Ingen återvändo


Handling:
Efter en minst sagt strapatsrik resa lyckas Reacher äntligen återvända till sitt gamla militärpolishögkvarter. Han vill gärna träffa den nya chefen, major Susan Turner. 
Men major Turner visar sig vara frihetsberövad, på lösa grunder, och innan Reacher hinner blinka står han själv anklagad för att många år tidigare ha slagit ihjäl en beryktad gangster. Till råga på allt påstås han ha en fjortonårig dotter, efter en het natt under en av hans posteringar i Korea. Reacher ger sig den på att rentvå sitt redan skamfilade namn. Han fritar Turner, och jagade från flera håll startar de en privat undersökning för att få reda på vem eller vilka som vill sätta dit dem. Och varför. Svaret visar sig stå att finna högre upp i hierarkin. Mycket högre.  
 

Vad jag tyckte:
Min favorit actionhjälte fick sig en rejäl törn i denna boken, med påverkan ifrån boken Jag är Pilgrimen så tappade Jack Reacher sin actionhjälte-status och blev till en ytterst knepig karaktär. Historien är fartfylld som vanligt, många slagsmål, svåra situationer som kräver avancerade manövrar och en hel del action. Precis som det ska vara när det kommer till Jack Reacher men som sagt så önskar jag helt plötsligt att Reacher blev lite mer mänsklig. Lite mer vanlig helt enkelt men det beror nog mycket på att jag läste denna bok samtidigt som boken Jag är Pilgrimen av Terry Hayes. Även där finns en action-hjälte men som beter sig mer mänskligt än Jack Reacher.  Men bortsett ifrån det så är det ändå trevligt att återse Reacher och se vad han kan hitta på.

Nu är Ingen återvändo inte en dålig bok för det, man får precis det som brukar få med Lee Childs böcker. Smart och underhållande actionhistoria med en hel del spänning.  Lättläst och lättsmält men utan att vara dåligt eller för enkelt. Jag kommer definitivt fortsätta läsa Childs böcker om Reacher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar