måndag 4 januari 2016

Fyra flickor, Fyra kvinnor av KG Johansson

KG Johansson, Fyra flickor, Fyra kvinnor

Rec-ex ifrån Affront förlag, Tack!

Handling:
”Alla som du träffar kommer inte att vara snälla mot dig. Några kan vara lika elaka som skurkarna i filmerna. När det händer kommer du att bli hemskt ledsen. Och då vill jag att du tänker på mig. Kan du komma ihåg det? Du måste komma ihåg att du är någon. Du är lika mycket värd som de, vad de än säger. Lovar du mig att komma ihåg det?”
KG Johansson, född 1952, är översättare, professor i rockmusik och prisbelönt författare.
Novellerna i Fyra kvinnor fyra flickor är skrivna under de senaste åren och har kvinnor eller flickor som huvudpersoner  – det är postapokalyptiskt, poetiskt och fantastiskt, och författaren nämner framför allt William Blake och JG Ballard som inspirationskällor.
Vad jag tyckte:

Detta är en av de många rec-ex jag fått under 2015 som verkligen utmanade min läsning. Science fiction är inte något jag läser normalt sett men då jag kände igen namnet KG Johansson blev jag ändå glad när denna bok dök upp i min brevlåda under våren. Så som titeln säger så är detta en novellsamling som handlar om fyra flickor och fyra kvinnor. Sammanlagt 8 noveller av mycket hög kvalitet och där varje novell är otroligt välskrivna. Jag fastnar inte lika mycket för alla men jag upplever ändå en hög läsglädje enbart för att denna novellsamling är så otroligt välskriven. Alla noveller är väl inte rena science fiction utan är av mer postapokalyptisk stil.  Hela samling är en mörk skildring av utsatthet, ångest och förtvivlan. Det griper tag i en och skakar om en.  Men jag gillar det verkligen. En läsupplevelse utöver det vanliga.

En av mina favorit är en av de allra sista novellerna Hyenor som utspelas i en mörk och skrämmande framtid där Kalmar har försvunnit för 62 år sedan och ute i skogen härjar rabies. I Växjö så finns militären som ska upprätthålla någon form av civilisation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar