onsdag 9 december 2015

Veckans bokbloggsfråga: Vecka 50

Barnboksbloggen har startat upp en veckofråga som påminner om den mycket saknade
Bild ifrån Barnboksblogen
Bokbloggsjerkan. Ett mycket trevligt initiativ tycker jag, detta är dock inte första frågan men första gången jag orkar och hinner svara!

Såhär går det till säger Barnboksbloggen:
  1. Jag lägger ut en ny fråga varje vecka (företrädesvis på måndagar i fortsättningen).
  2. Du svarar på frågan i din egen blogg.
  3. Du länkar till ditt svar i kommentarerna till mitt frågeinlägg.
Frågorna kan handla om allt möjligt som rör böcker, författare och kanske framförallt själva bokbloggandet. Du behöver inte vara med varje vecka, utan du väljer själv att besvara de frågor du tycker låter intressant.


Och här är då Vecka 50:s fråga:

Brukar du be om/ta emot recensionsexemplar? Vad tycker du om de krav som förlagen ibland kan ha för att skicka ut recensionsexemplar (exempelvis när det gäller bloggens besöksantal)? Och vad anser du att du har för skyldigheter som bokbloggare när det gäller recensionsexemplar?

Ja jag brukar be om och ta emot recensionsexemplar men har aldrig mött eller fått några specifika krav ifrån förlagen. Det enda jag stött på är att vissa förlag bara skickar digitala böcker och inte fysiska böcker, här brukar jag oftast tacka nej om det inte är så att det är en bok jag verkligen vill läsa.  Detta är också något jag är mer noga med nu än i början, att tänka igenom de förfrågningar jag får innan jag bestämmer mig. Det blev lätt så att jag sa ja alltför snabbt och sedan växte det dåliga samvetet. 

Nu ber jag enbart om böcker jag vet jag vill läsa och tackar ja till de förfrågningar som jag verkligen blir nyfiken på. Därefter läser jag rec-exen i tur och ordning, vart efter de landat i min brevlåda. Jag får också någon enstaka gång rec-ex utan att jag bett om det, de läser jag i mån av tid och intresse. De jag bett om eller fått förfrågan om prioriteras först. Det är tycker jag är min skyldighet att läsa de böcker jag frågat om eller sagt ja till. Dessutom försöker jag också skicka iväg ett kort mail till förlaget eller författaren när jag läst ut och skrivit om boken på bloggen. Dessutom tycker jag det är min skyldighet att vara ärlig i mitt omdöme, även om jag fått boken. Att om jag inte tycker om boken så ska jag på ett så rakt och tydligt sätt förklara detta, det går inte bara att dissa boken tycker jag utan man måste också kunna förklara varför man inte tycker om boken. 


12 kommentarer:

  1. Håller med, försöker också förklara varför jag inte gillar en bok om det är så att jag inte gör det. Inte bara skriva att den är dålig och sen lämna det där. Det kan ju vara en bra bok men bara att jag inte passade för den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Även om jag inte tycker om boken så kan någon annan älska den! Gäller att vara tydlig med varför man tycker på ett visst sätt.

      Radera
  2. Ja, det är bra om man kan förklara varför man inte gillar, andra kan ju tycka om det som man själv stör sig på :)

    SvaraRadera
  3. Tycker också att man ska vara ärlig!

    SvaraRadera
  4. Ärlighet är ju det enda rätta. Sen bara för att jag inte gillade boken så betyder det kanske inte att den är dålig, alla har ju olika smak.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också försöka förklara, och ibland kan då folk bli lockade att läsa. Trots att jag inte gillat den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det också vara ju, att andra då blir mer nyfikna på varför man inte tycker om boken och läser den ändå.

      Radera
  6. Jag har funderat på det där med att informera förlaget/författaren när jag läst och recenserat men valt att inte göra det. Utom i de fall jag blir tillfrågad. Jag tänkte att jag kanske bara orsakar ännu mer jobb med ett infomail, som de inte bett om. Men kanske ska jag börja med det, känns det som de uppskattar när du gör det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar oftast bara skriva till de som bett om det men ibland också till förlagen, speciellt de mindre förlagen. Och alla gånger jag har fått tillbaka trevliga tack-mail. Så det verkar som det är uppskattat. Nu får jag ju inga enorma mängder rec-ex så det är rätt hanterbart att skicka iväg ett litet tack mail efter jag läst ut.

      Radera