tisdag 27 oktober 2015

Top Ten Tuesday: Halloween läsning!

Passar på att äntligen göra en Top Ten Tuesday medan jag väntar på att kära sambon ska göra lite mat åt mig. Har en förkylning som heter duga med en hals som känns som två nummer för liten...

Veckans Top Ten Tuesday handlar om Halloween läsning, fritt val kring ämne och tema. Jag väljer helt enkelt tio böcker jag tycker är skrämmande! Både för vuxna och för barn! ( Listan är helt utan inbördes ordning)


  1. Evig natt av Michelle Paver. Bitande kyla och mörker, ensam man strandsatt, historisk tid och det är så skrämmande! Ruggigt välskriven
  2. Johanna Björnstjerna, De tysta stegen bakom. Ett hemsökt hus och en familj som flyttar dit. Krypande spökhistoria för unga läsare som ändå lyckas skrämma mig som är vuxen!
  3. Duma Key av Stephen King. En skräckhistoria som lyckades få  mig så rädd att jag knappt vågade sova själv! Det mesta av King passar om man vill bli riktigt rädd, i alla hans tidigare böcker.
  4. Parasitus av Christer Johansson. Svensk skräckhistoria som utspelas en mörk och kall vinter i Norrland. Här vågade jag knappt gå ut med hunden ensam efter det blivit mörkt ute!
  5. Rent-a-Claus av Johan Ring En skräcknovell som passar ypperligt väl att läsa så här strax innan juletider!
  6. Rovdjur av Caroline L Jensen. En samling med skräcknoveller som verkligen får håren att resa sig på dina armar!
  7. Hjärtlös av Petrus Dahlen. Ännu en spökhistoria för unga som lyckades skrämma även mig som vuxen rejält!
  8. Mannerskiöldska Herrgården av Oskar Källner. Ännu en novell men en som är rejält otäck. Med stark inspiration ifrån H.P Lovecraft.
  9. Speciella omständigheter av Johan Ajvide Lindquist. Återigen en novell men här med ett hus och en låst källardörr! Krypande otäck!
  10. Färjan av Mats Strandberg. Till sist tar jag en bok som jag själv skulle vilja läsa nu under Hallowen!
En liten bubblare som jag ofta tar fram och läser några noveller ur, jag har läst hela boken flera gånger nu men jag är väldigt förtjust i de äldre spökhistorierna. De där viktorianska berättelserna har något speciellt som kan vara riktigt spännande att läsa. M.R James samling Häxan i Fenstanton och andra spökhistorier gillar jag väldigt mycket. Här får man nog leta på bibliotek eller antikvariat för att hitta den. 

 Jag har bland mina olästa böcker en samling som heter Den öppna dörren och andra viktorianska spökhistorier sammansatt av Karl. G Fredriksson. Samlingen innehåller spökhistorier skrivna av kvinnor! 

6 kommentarer:

  1. Parasitus tror jag att jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varm rekommendera den, den passa ypperligt att läsa nu i höstmörkret då man lär bli lite extra rädd! =)

      Radera
  2. Känns som om jag är den enda som inte har med Färjan ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inte så att jag läste Färjan under hallowen, tänkte önska mig den i julklapp i stället! =)

      Radera
  3. Evig natt har jag kikat lite på, den verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera den! Passa extra bra nu när höstmörkret kommit och vintern är på väg!

      Radera