fredag 11 september 2015

Röd drottning av Victoria Aveyard

Victoria Aveyard, Röd drottning
Rec-ex ifrån Modernista förlag, Tack så mycket!

Handling:
I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga – de silvriga – är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån – och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll…

Vad jag tyckte:
Röd drottning är verkligen en slukarbok! Först hade jag lite problem med att förstå om det var fantasy eller en dystopisk skildring. Men efterhand klarnade bilden och jag förstod att vi befinner oss i Amerika långt fram i tiden( tror jag i alla fall!). Det finns elektricitet, bilar och flygplan tex men samtidigt så finns där fantasy-element i form de speciella gåvorna silverfolket har. Jag gillar verkligen Aveyards sätt att bygga upp sin värld, det är lagom detaljerat och inte för överlastat med övertydligheter. Mare är en mycket intressant karaktär, stark men ändå sårbar. Även de andra karaktärerna är levande och intressanta att lära känna. Själva kärleksdelen är en viktig del av historien men utan att bli för mycket.

Röd drottning är en spännande och actionfylld bok som är underhållande hela vägen igenom. Smart intrig, spännande handling och en fascinerande huvudkaraktär!  Visst kan man drar paralleller till både Hungerspelen, Divergent-serien och även Marie Lus Den unga eliten. Men samtidigt tycker jag att Aveyard lyckas skapa något eget i en genre som det ständigt kommer nya serier inom.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är en väldigt bra bok och jag kan rekommendera den!

      Radera
  2. Vad kul att du gillade den. Då gör säkert jag det med, den bara ligger och väntar på att bli läst. :-)

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt intressant, denna måste jag läsa. En serie låter det som, eller?

    SvaraRadera