onsdag 12 augusti 2015

I ljusets makt av Leigh Bardugo

Leigh Bardugo, I ljusets makt

Handling:
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Vad jag tyckte:
Jag hade lite svårt för denna bok och framförallt hade jag svårt för Alina till en början. Det är först framåt slutet som något händer som gör att jag får väldigt svårt att lägga boken ifrån. Tack vare den sista delen tycker jag att hela boken lyfts och blir något utöver en vanlig standarfantasy. Jag hade lite svårt med att jag inte riktigt får grepp om själva magisystemet och inte att jag får en enhetligt bild över den värld vi befinner oss i. Alina är en stark och uppkäftig karaktär men som till en början beter sig mest som en gnällig barnunge, enligt mitt tycke då. Men hon växer som sagt och när den sista delen av boken kommer så händer det minst sagt saker som gör att Alina och hennes vän Mal förändras till något mer komplext och nyansrikt än vad de var tidigare i boken.  Och det är detta som är bokens styrka tycker jag, Alina är en sur och trumpig karaktär och hon får lov att vara det. Jag som läsare behöver inte älska henne direkt utan jag får lära känna henne innan jag kan ta mig till henne och börja förstå henne. Det är riktigt snyggt gjort av författaren tycker jag. När sedan slutet kommer med svek, lögner, mörker och hjärtskärande förtvivlan sitter jag som på nålar!

 I hela boken finns en tydlig influens av det ryska tsarriket och ryska folksagor, en spännande influens tycker jag och lite annorlunda jämte mot andra fantasyböcker. Så en läsning som började lite svajigt men som sedan växte och blev en riktigt stark och annorlunda upplevelse! Nu längtar jag efter bok nr två som ska släppas i höst!

2 kommentarer:

  1. Ungefär som jag tyckte tror jag. Den satt inte helt där den skulle, men jag har ändå rätt höga förhoppningar på nästa bok. :-) Vad många spännade böcker du har läst, hade mycket att gå igenom nu. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Jodå det har blivit en del bra böcker trots lässtoppet i mitten av sommaren =) Och fler bra böcker kommer jag skriva om snart, ligger hopplöst efter med recensionerna just nu!

      Radera