lördag 27 juni 2015

Rent-a-claus av Johan Ring

Johan Ring, Rent-a-claus  
Rec-ex ifrån Zombie Förlag, Tack så mycket!
E-novell

Handling:
Svårt att hitta tomte till julafton? Går det inte längre att lura barnen med att pappa behöver köpa tidningen?
Nu finns lösningen på det problemet.
Nu finns Rent-A-Claus.
Hyr en jultomte.
Släpp in honom.
Lita på oss
.

Vad jag tyckte:

Den skräck jag gillar allra bäst är den som utspelar sig i vardagliga sammanhang och miljöer. Där skräcken lurar i det egna vardagsrummet eller utspelas i miljöer som man själv känner till. I Ren-a-claus så är det jultid, en högtid som många har varma minnen av och som många känner igen sig i. Julen är mysig eller ska vara det i alla fall, det är julbak, julklappsinköp, glögg i mängder, julmusik och gemenskap med familjen. Henrik i novellen försöker få till en speciell jul för sin lilla familj. De två sönerna ska få en jul de sent ska glömma och med en hyrd tomte så kommer julen bli något alldeles extra. Dock blir kanske det hela mer otäckt än vad Henrik någonsin kunnat drömma om....Parallellt med det nutida spåret får vi också läsa om Henrik som liten och om hur hans tomtefobi egentligen började. Snyggt att få med två tidsplan i en novell utan att de känns för hoptryckt eller osammanhängande.

 Jag sugs direkt in i novellen och slukar den, för att sedan läsa om den igen långsammare, för så bra är Johan Ring på att skriva skräck. Jag kommer spara novellen och läsa den igen när jag tänt de första adventsljusen och vintermörkret lagt sig utanför fönsterna! Johan Ring skriver snyggt och har ett direkt tilltal som jag gillar mycket. Han krånglar inte till det utan levererar en jäkligt tätt och ruggig skräckhistoria som skapar många kalla kårar. Sedan kommer ett sluta som får en att tappa hakan helt!

Nu är jag ännu mer taggad inför att läsa hans debutroman Fyra minuter, en roman som sägs påminna en om Stephen King!




Intressant är även Zombie Förlag som skrev såhär i mailet till mig: "Swedish Zombie är ett litet oberoende förlag som brinner för noveller av det mörkare slaget. Som liten aktör välkomnar vi e-boken och de möjligheter att sprida ny, fräsch litteratur  som den medför. Vår uppgift är att föra fram de begåvade författare  som de stora förlagen negligerar. Allt i syfte att du, kära läsare, ska få tillgång till de allra svartaste sagorna."

Jag gillar verkligen dessa små förlagen, de kan ofta bjuda på läsning som man kanske inte annars kommit på att läsa. Och Zombie Förlag passar utmärkt ihop med min egna lässmak!

5 kommentarer:

  1. Den låter verkligen perfekt för att läsas runt jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med! Om man vågar läsa den då förstås!

      Radera
  2. Vill ödmjukt tacka för en fantastisk recension. Den gjorde min lördag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du tittade in! :)

      Radera
    2. Tack själv för att du tittade in! :)

      Radera