måndag 20 april 2015

Liebster Award: Boklysten

Här kommer då svaren på frågorna ifrån Boklysten, tack så mycket för nomineringen!

Regler:
Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
Gör 11 frågor till dem som du nominerar.
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar


1. Vilken är din absoluta favoritbok?
En enda absoluta favoritbok? Nej det är helt omöjligt att nämna en enda favoritbok och det går inte att säga en absolut favoritbok! Men några böcker från mina yngre dagar ( ca 10-20 år sedan) som betytt mycket för mig  och som jag håller av mycket än idag skulle kunna vara Stephen Kings Lida, Ken Follet, Svärdet och Spiran, Hjalmar Söderberg Den allvarsamma leken, Selma Lagerlöf Löwnsköldska ringen, Suzanne Collins Hungerspelen, Astrid Lindgren, Mio min Mio, Michel Ende, Den oändliga historien och Marit Sandemo, Sagan om Isfolket
2. Hur många sidor är lagom längd på en bok för dig?
En bok kan vara 50 sidor lång men den kan också vara 1000 sidor lång, så länge berättelsen håller så är antalet sidor inte det viktiga. Om berättelsen håller så är också sidantalet oftast helt perfekt.
3. Finns det någon genré som du absolut inte vill läsa? Berätta gärna också varför.
Jag är inte så intresserad av böcker som brukar omnämnas som BOATS, alltså Based on a tue story. Oftast upplever jag dessa böcker skvallriga och bara som ett försök att hamna i rampljuset. Det stämmer säkert inte på alla men det är min erfarenhet av de få jag läst i denna genre. Jag brukar också undvika sk självhjälpsböcker helt enkelt för att många gånger blir det för klämkäckt och piffigt för att jag ska tycka det är bra. Gärna intressanta böcker om psykologi, beteende och liknande men inte självhjälpsböcker! Sedan har jag ett visst motstånd mot Chick-lit men börjar komma över det då jag insett att inte alla sk chick-lit är stöpta i samma enformiga mall.
4. Vilket är ditt favoritformat, inbunden eller pocket?
Jag tycker faktiskt de flesta format har sin tjusning men ska jag köpa eget så föredrar jag nog inbundet eller möjligen danskt band.
5. Vem är din favoritförfattare?
Nej igen! Jag kan omöjligen välja en enda favoritförfattare!  Men om jag på första frågan valde böcker ifrån äldre dagar som är favoriter än idag så kan jag på denna fråga välja favorit ifrån i år! Så Jandy Nelson med Jag gav dig Solen, Siri Petersen med Odinsbarn, Anna Jakobsson Lund med Tredje Principen och Eva Holmquist med Attacken i Gallus delar just nu på favoritplatsen!
6. Vilken är din favoritserie?
Jag läser så många olika serier att jag knappt vågar räkna efter hur många det är. Kanske skulle vara läge för det för att få lite kontroll på det hela! 
7. Vilken bok inom din favoritgenré borde jag absolut läsa?
Inom deckare kan jag rekommendera Stephen Booth och Ann Cleeves. Inom fantasy så kan jag rekommendera Eva Holmquist och Kristin Cashore. Inom dystopi så är Anna Jakobsson Lund ett hett tips.
8. Ungefär hur många böcker brukar du köpa per år?
Mellan 1-20 stycken per år, jag har inte en ekonomi som tål större utsvävningar. Så resten lånas på biblioteket! 
9. Hur många olästa böcker har du
Ojdå.... Ska man verkligen behöva erkänna det? Sist jag räknade så hade jag 62 stycken olästa, sedan har det väl tillkommit några rec-ex och några andra böcker så nu ligger jag nog på minst 72 stycken olästa. 
10. Vilken är den sämsta bok du har läst?
Just nu så kvalar tyvärr biografin om Robin Williams in här, den som är skriven av Emily Herbert. Den var tyvärr inte alls bra, uppbyggd enbart på klipp och klistra metoden.

11. Vilket är ditt drömyrke?
Bibliotekarie! Min plan är att jag ska söka in på utbildningen till nästa vår faktiskt! Så jag hoppas allt går enligt planer nu!

Jag nominerar alla som känner sig utmanade! Det verkar som många gjort denna award men ni som inte gjort den gör den gärna och lämna gärna en kommentar hos mig i så fall!

Här är då min frågor som du kan svara på:

  1. Vilka genrer föredrar du att läsa?
  2. Har du några bra somriga boktips?
  3. Läser du e-böcker? 
  4. Brukar du läsa faktaböcker? Om du gör det, har du något riktigt bra tips till mig då?
  5. Läser du helst på dagtid eller kvällstid?
  6. Brukar du ha något gott att tugga på medan du läser?
  7. Har du någon speciell läsplats?
  8. Lånar du dina böcker eller köper du helst dom?
  9. Ska du på bokmässan i år?
  10. Har du några husdjur? Om ja, vilka?
  11. Har du någon bok som blivit film som du tycker inte blev bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar