onsdag 8 april 2015

Författarpresentation: Vanja Person



En vårdag för några år sedan gick jag ut i min lilla trädgård och möttes av ett gapande hål. Någon eller något hade grävt upp min nyplanterade rabarber och tagit med sig vartenda litet blad. Snopet förstås, men den perfekta upptakten till den uppgift vi just då hade i den skrivarkurs jag gick på Mittuniversitetet – att skriva en deckare för barn. 

Min dåvarande busiga och nyfikna granne Liam, 6 år gammal, blev inspiration till bokens deckare med samma namn och i boken lyckas han lösa mysteriet med den försvunna rabarbern. Ett mysterium som inte fick någon förklaring i verkligheten (däremot insåg jag senare att jag redan hade mer rabarber i trädgården än jag kan äta upp).

Från början hade jag ingen tanke på att Liam skulle använda rullstol eller ens att det skulle bli en färdig bok, men i samband med att jag hade ett tillfälligt arbete på Stockholms Handikappidrottsförbund, StHIF, ändrades det. Barn med funktionsnedsättningar är sällan med i böcker annat än om det handlar om just funktionsnedsättningen och det ville jag ändra på. Rullstolen nämns aldrig i texten, den bara finns där.


Idén till den andra boken om Liam kom när jag hälsade på på StHIF. En av mina gamla kollegor, Nisse, hade blivit av med sina tofflor. Han var (och är fortfarande) övertygad om att en av kollegorna hade gömt dem. Återigen ett verkligt mysterium där Liam lyckas lösa det som vi i verkligheten inte lyckats med.    / Vanja Persson

Författarfakta
Vanja Persson, 46 år
Har två vuxna barn
Har skrivit fem (färdiga) böcker
Inspireras mest av: Får mest idéer av naturen runt mig – träd, hus och liknande. Gillar även att baka in psykologiska teorier i mina böcker (för äldre barn och vuxna).
Intressen: Böcker, böcker, böcker. Och gärna massor av film.



1 kommentar: