fredag 20 mars 2015

Kråkflickan, Sundquist & Eriksson, en mörk och djupt obehaglig bok.

Jerker Eriksson & Håkan Axlander Sundquist, Kråkflickan


Unga killar hittas mördare runt om Stockholm, deras kroppar uppvisar spår av svår misshandel och de är alla av invandrarbakgrund.  Att finna information om vilka de är visar sig bli svårt då de alla är papperslösa och inte saknad av någon. Poliskommissarien Jeanette Kihlberg är den som får ta sig an detta kniviga fall, ett fall som kommer visa sig innehålla många svårigheter och återvändsgränder.

Samtidigt så får psykoterapeuten Sofia Zetterlund ta sig an några riktigt otäcka händelser, dels en ung man vid namn Samuel Bai, en barnsoldat ifrån Sierre Leone och Victoria Bergman, en kvinna som bär på ett djupt oläkt sår ifrån sin barndom. Detta arbete kommer länka samman henne med Jeanette Kihlbergs arbete.

Jag har länge varit nyfiken på denna bok men det var tack vare Vargnatts bokhylla som jag tog mig för att läsa den. Och det är jag väldigt glad för, för jädra vilken bok detta är! Ja återigen så har jag läst en bok som kräver en svordom som förstärkning! Kråkflickan är en djupt obehaglig bok som kräver en läsare med starka nerver och en tålig mage. Författarna kretsar hela tiden väldigt nära gränsen där detaljerna skulle bli alltför groteska och otäcka. Emellanåt kliver de över och jag vänder vid några tillfällen huvudet åt sidan för att slippa undan orden jag har framför mig. Men samtidigt så finns där något som lockar mig tillbaka in i boken, kanske är det den oerhört träffsäkra skildringen av Jeanetts vardagsliv som gör det, kanske är det Sofias märkliga personlighet som gör det, möjligen den finstämda och intima skildringen av de två kvinnornas växande vänskap eller så är det kanske själva det faktum att jag som läsare får ta del av hemligheter som Jeanette inte vet om. Där jag som läsare tror mig ha sanningen men är verkligen så? Författarna skapar hela tiden en känsla av osäkerhet inför vad som är sant eller vad som är ljug. Kråkflickan är som sagt djupt obehaglig och mörkt där den röda tråden är frågan " Hur mycket lidande kan en människa stå ut med innan hon själv upphör att vara en människa och blir ett monster"

Jag vill inte berätta för mycket om boken för detta är en bok man behöver upptäcka på egen hand, där detaljerna ger en ledtrådar och jag vill inte spoila boken för mycket. Jag fastnade totalt för denna mörka, otäcka berättelsen som är så fylld av lidande och svarthet men där även finns glimtar av ljus och kanske även hopp. Som tur är så hade jag förberett mig och jag hade både del två och tre hemma, för Kråkflickan slutar med en rejäl cliffhanger och det märks tydligt att boken hör ihop med de andra två böckerna. De tre böckerna i serien utgör tillsammans en helhet.

Jag ser också på Ordfronts sida att det tydligen finns planer på att göra denna serie till en tv-serie, låter spännande men samtidigt osäkert. Vi får väl ser hur det går, ni kan själva läsa mer Här.

4 kommentarer:

  1. Åh vad glad jag blir att du gillade den! :D
    Hade ingen aning om att det funderades på en tv-serie, det låter spännande men frågan är om det går att göra ens i närheten så bra som böckerna är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag har bara del tre kvar nu men drar lite på det för att spara =) Får se hur länge det går! Tv-serien låter intressant men precis som du säger hur ska de få till det på ett snyggt sätt.

      Radera
  2. Detta är en av mina absoluta favoritböcker, eller ja hela triologin. Serien är riktigt, riktigt bra! Kul att du har upptäckt serien och gillar den.

    Visste inte att den ska filmatiseras, vilken trevlig överraskning! Det måste jag hålla utkik efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja, det var verkligen en överraskning och en bra sådan! Nu har jag sista delen kvar men försöker hålla på det litet.

      Radera