tisdag 10 februari 2015

Tematrio: Historiskt

Denna vecka vill Lyrans Noblesser att vi ska tipsa om tre bra historiska romaner/filmer och jag tänkte köra ett tema i temat så att säga. Lite för att jag själv läser och ser en tv-serie kring samma århundrade och samma man just nu! Nämligen Kung Henrik den åttonde.

  1. Wolf Hall och För in de döda av Hilary Mantel. För in de döda håller jag just nu på med, jag är lika förtjust och uppslukad som av den första boken Wolf Hall
  2. Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten, Ann Hedlin. Denna ligger i min läshög och väntar på sin tur, jag har smakat lite på bokens första sidor och jag har en stark känsla av att detta blir en fin läsupplevelse
  3. Och så tar vi en tv-serie! Nämligen The Tudors, jag och kära sambon började se denna i helgen och än så länge är det riktigt bra. Lite överdrivet emellanåt men ändå riktigt god underhållning.

20 kommentarer:

  1. Wolf Hall väntar i bokhyllan. Serien The Tudors har jag inte sett, däremot har jag läst trilogin The Tudors som är baserad på TV-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag har sett dom böckerna, är dom bra eller?

      Radera
  2. Hilary Mantels Wolf Hall lockar till läsning. Håller med angående The Tudors; bra men lite överdrivet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wolf Hall är verkligen bra läsning =) Hoppas tv-serien som ska baseras på den blir bra med.

      Radera
  3. Anna Hedlins bok gillade jag, liksom Mantels. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Härligt att höra att du gillade Hedins bok.

      Radera
  4. Brittisk TV är ofta bra kvalitet...

    SvaraRadera
  5. Anna Hedlins bok skulle jag nog vilja läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Jag hoppas på att den är bra, den lilla snutt jag läst tyder på en annorlunda läsupplevelse.

      Radera
  6. Gillar också Mantel och Tudor, Hedlin finns på läslistan, är lit elätt fascinerad av den tidsperioden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också den tidsperioden, det är en fascinerande tidsperiod med många dramatiska händelser och skeende!

      Radera
  7. HMmm. Jag skrev ett svar men det verkar inte ha kommit fram? Jag gillar dina bokval och håller med om att det är roligt att fullfölja ett tema! Just Tudorsläkten är ju också så dramatisk och spektakulär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det första verkar inte kommit fram. Tack för det! Visst är det kul med tema och visst är Tudorsläkten häftiga!

      Radera
  8. Hedlin var riktigt bra och när jag läst Mantel såg jag om The Tudors som jag annars varit lite irriterad på eftersom det var ett sådan totalt fokus på kärleksaffärerna. och Henrik VIII var för vacker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser framemot Hedlins bok =) Visst är The Tudors lite för vackert gjort och lite för mycket kärleksfokus, men som underhållning håller den väl tycker jag =)

      Radera
  9. Har varken läst eller sedd det du nämner. Tack för tipsen.

    SvaraRadera