måndag 23 februari 2015

Bristsjukdomar eller något liknande, något mer privat än vanligt kanske.

Tids-sömn- ork och lust-brist är alla sjukdomar jag är drabbad av just nu. Jag har ett berg med skoluppgifter att ta mig igenom, läser dels Kultur och Idéhistoria ( en mycket spännande kurs!) på 50 % men också Engelska 6 på 100 %.  Den sistnämnda kursen ska jag försöka läsa in två terminer på en termin... Dessutom är jag inte riktigt frisk just nu och min värk ( jag har fibromyalgi) har verkligen slagit till med full kraft.  Plus en hel hög med djur som kräver sitt och såklart samboliv och andra vardagliga ting. Läser gör jag igen efter en kortare svacka, dock så ligger jag efter väldigt mycket med recensioner kring de utlästa böckerna men jag ska försöka beta av dem en i taget.

 Men eftersom jag inte vill att bloggen ska bli en stressfaktor, utan den ska vara till för nöje och glädjen kring att skriva om böcker och läsning, så blir det kanske lite mindre inlägg under den närmaste tiden.  Jag hade planer på att skriva om tex bokrean men det finns helt enkelt inte tid eller ork. Jag ska försöka hålla fast vid de återkommande teman som vanligt, så som Jerkan, Lyrans tematrio och Top Ten Tuesday. Men hinner jag inte så hinner jag inte.  Ska dock försöka avsätta tid åt bloggen då den faktiskt innebär mycket positivt för mig.

Viktigast är att läsningen fungerar och där har jag fått bli lite hård mot mig själv faktiskt. För jag som alltid sagt att läsningen minsann aldrig stressar mig, den har börjat stressa mig nu. Alla dessa böcker i sina olika högar ger mig faktisk magknip... Så tre högar är ordnade, en lånehög, en rec-exs hög och en hyllvärmare-hög, sedan kör jag med Tre-principen. En lånebok, en rec-ex, en hyllvärmare, och repeterar tills högarna är hanterbara igen. Låna böcker får jag göra, men enbart i det antal böcker som lämnas tillbaka, en viss felmarginal på ca 1-3 böcker finns dock med. Det är så lätt att frestas när man vandrar runt på biblioteket ju! 


15 kommentarer:

  1. Jag tog faktiskt en paus med recex här efter november. Bara betade av det som fanns och tackade nej till alla som frågade och bad heller inte om några. Jag kände att det blev för mycket måste när högarna låg konstanta som samvetsprojekt och det är inte kul, bloggen ska ju vara rolig att hålla på med liksom. Det finns inga måsten, inte ens recexen faktiskt även om det känns så ibland. Nu har jag bara läst precis det jag själv har velat via låneböcker och storytel så nu känner jag mig redo vårens böcker, men det var välbehövligt. Så ta en paus och försök inte känna något måste. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord och goda råd. Jag ska hålla det i tankarna, att se till att rec-ex inte blir måsten utan bara roligt så som det var tänkt att vara.

      Radera
  2. Februari har varit en gräslig månad vad gäller bloggande och läsning för mig. Mycket annat som kommit emellan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är februari en seg och tung månad att ta sig igenom.

      Radera
  3. Klart du ska prioritera skolan först - den är ju jätteviktig för ditt fortsatta liv! - och även att ta hand om dig själv, när du har värk, annars orkar du antagligen ingenting. Böckerna finns kvar! Bloggen likaså. Var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så! Tack för dina vänliga ord och goda råd. Jag ska försöka vara rädd om mig =)

      Radera
  4. Låter inte bra, försök vara lite försiktig med hur mycket regler du sätter upp för dig själv (lättare sagt än gjort..).

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig så är det så att när jag mår dåligt så behöver jag regler, det gör allt lite lättare. Men som du säger så gäller det också att vara försiktig. Tack för dina vänliga ord.

      Radera
  5. Vilka kloka bloggare och vänner du har på denna sida och jag håller fullständigt med alla. Skolan måste ju prioriteras i första hand. Det är inte mänskligt egentligen att studera i denna takt men i bland har man inga val. Att dessutom prestera nästa alltid betyget A är också en prestation. Vet inte om det ordet finns "bokalkoholic" Du skulle vara portförbjuden på biblioteket ett tag framöver, men jag skulle då inte vilja vara i din sambos kläder. Men varför inte göra så att du får "bara" låna en bok åt gången och läsa den, du vet principen "en sak in en sak ut" och lägg recensionerna på hyllan ett par månader jag tror ingen tycker illa om det. Och jag har inte läst någonstans att biblioteken håller på att slå igen inte en enda. Du måste ta hand om dig för fibro gör inte det lättare för dig. Som mamma gör det mig så ont att se dig må dåligt och inget kan jag göra mer än ge dig råd. Jag tror ändå att djuren hjälper dig på många sätt även om de är gangstrar emellanåt. Miljoner styrkekramar från din tigermamma (nu är mikropausen slut och jag har använt halva kommentarsidan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack kära fina tigermamma! Jo det är tid att skära ned och försöka ta en sak i taget nu. Skolan först, läsningen som medicin på kvällen men i lagom mängd, sedan får jag ta bloggen när jag hinner och orkar. Men man vet ju aldrig, kanske går bibblan under här om jag inte kommer dit! Fast å andra sidan så blir jag lugn av att besöka bibblan, gäller nog bara att ta bort kraven och måstena, se till att det är nöjes och lustläsning som gäller. Jag blir bara glad och stolt över dina kommentarer mamma, använd du gärna halva kommentarsidan! Massa kramar

      Radera
  6. Du min tigerunge om nu bibblan är en mysig oas, varför inte avsätta tid i kalendern för att bara gå dit och vara. Som att boka ett möte. Typ tisdag mellan 14.00-16.00 du kan kalla det för APT, (arbetsplatsträff). Sitt ner läs tidningar eller en bok. Men framför allt du byter miljö. Försök skapa olika platser som betyder något. Jag går ju t ex inte in vårat sovrummet och sköter mitt arbete. Jag åker ju iväg. Eftersom du inte har någon annanstans än lägenheten som både ska fungera som social plats, arbetsplats, tvättstuga ect så byter du aldrig miljö. Det måste vara en konst att inte låta bli tvätten eller disken eller något annat, hur mycket än S hjälper till. Jag vet att du är en lite kontrolltigerunge.
    Jag tror du får göra upp ett mötesschema som du håller dig strikt till. Och så länge som S inte är i arbete så gör utflykt mitt i veckan inte bara helgen. Måste du studera på helgen så måste den tiden tas i från veckan. Vad du än säger måste du börja strukturera upp din dag och vecka och i viss mån följa din dagsform. Om jag hade varit er så hade jag försökt skapa en arbetshörna i vardagsrummet då sitter du inte i det rum som du sover. Sedan måste du se till att ta förmiddags fika, lunch eftermiddagsfika inplanerat. För att känna att du är på en arbetsplats. Om du använder bibblan så kan du ta en stund för studier och resten till att chilla och bara koppla av eller som sagt hålla möte med dig själv eller bloggen. Annars är jag rädd för att du kommer att gå i tusen bitar snart och det finns ju inga mirakel för att din värk ska bli bättre eller försvinna men du har mycket nu med skolan och det går inte riktigt att bara knäppa med fingrarna så det försvinner har ju också att göra med ekonomin.

    Så nu i eftermiddag har du ett möte med S och gör upp en plan för mars månad som startar på söndag. En plan som både innehåller skola, god läsning, mysiga promenader och mys med djuren och S men framför allt luft i systemet. Heja på dig du vet jag slutar aldrig tro på dig.
    Ps. När vi har flyttat tillbaka så ska du åka på semester till Bruhnoborg en vecka utan djur. Jag har bokat en vecka minst. Du får tillgång till hela huset alldeles själv. Det är en liten för tidig födelsepresent till dig. D.s slut på mikropausen, snart lunch.

    SvaraRadera
  7. Hoppas du snart kommer på banan igen, både med läsningen och allt annat.

    SvaraRadera