måndag 15 december 2014

Kärlek i maskinernas tid

Kärlek i maskinernas tid, antologi
Rec-ex ifrån Affront förlag, Tack!

Kärlek, romantik och erotik med inslag av SFI och fantastik! En udda men härlig blandning! I denna novellsamling ryms 15 historier som alla innehåller en bred variation av dessa teman. Det är spännande läsning där jag känner att vissa står ut mer än andra, men att alla noveller överlag är välskrivna och intressanta. Vissa noveller känner jag även är en aningen problematiska att ta mig till, då innehållet rör sig nära områden som övergrepp och våld. Novellerna utspelar sig i väldigt varierad miljö, vi har allt ifrån rymdskepp, dystopiska miljöer till framtida världar av olika slag. Lekfullt, utmanande och en hel del författare som vågar röra sig utanför boxen, spännande läsning!

Jag gör som jag brukar och plockar ut några av de jag tilltalades extra mycket av.  Så kan ni själva läsa den, för det tycker jag ni ska göra, och se vilka noveller som blir era favoriter.


Skördad av Anna Jakobsson Lund
Vi befinner oss i en dystopisk framtid när man och kvinnor lever åtskilda, de möts inte ens för att förenas i syfte att producera barn. Istället så får varje duglig man med jämna mellanrum gå och "skörda" sig själv, därefter insemineras speciella barnafödande kvinnor och det är det hela. Men i denna novell så möter vi två människor som längtar efter något mer, efter värme och närhet. En lågmäld berättelse med en vemodig underton.

Bethel av Maria Larsson
En mörkare historia om en förlorad kärlek och ett förlorat liv. En grym berättelse men ändå på något sätt så vacker.

En annan dag av Eva Holmquist
Om kärleken sedd ur en androids perspektiv, en sällsam och lite annorlunda berättelse.


Theodora av Tora Greve
En annorlunda berättelse om en märklig varelse, en varelse som ser ut som en människa men är ändå något mer. En berättelse om begär, om längtan och saknad och om lusten att äga. Annorlunda berättarperspektiv, starkt skriven och emellanåt upprörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar