onsdag 5 november 2014

Något besviken faktiskt

Harlan Coben, Sex år

6 år har gått sedan Jake såg sitt livs stora kärlek gifta sig med en annan man. 6 år där han helt enligt det löfte han gav Natalie inte kontaktat henne på något sätt. Utan han har försökt bygga sitt egna liv, han jobbar som lärare på ett större college men han lever ensam då han ännu inte kunnat glömma Natalie. Så en dag får han syn på en dödsannons över den man som Natalie gifte sig med. Men i annonsen står det att mannen, Todd som han hette, var gift med en annan kvinna och hade två barn. Något är tydligen väldigt fel och Jake bestämmer sig för att börja undersöka saken. Något han inte skulle gjort visar det sig. Redan här i inledning har jag svårt att förstå Jake och hans konstiga val, för det första så har han och Natalie varit tillsammans under 3 månaders tid. De träffades i en liten stad i Vermont, de båda har rest dit för att besöka olika retreat. De möts och de blir förälskade, de skiljs åt som sagt genom att Natalie plötsligt och lustigt gifter sig med någon annan. Helt orimligt känns det som och det är detta som gör mig besviken och något förvirrad. Jag brukar inte tycka att Cobens böcker är orimliga oavsett vad de handlar om, jag finner dom alltid spännande och faktiskt trovärdig trots allt som karaktärerna råkar ut för. Men i Sex år så kan jag inte köpa hela historien och faktiskt blir jag rätt trött på Jake efter ett tag. Han ältar Natalie och det märks att han verkligen placerat henne och deras kortvariga sommarförälskelse på en piedestal. Alla människor han möter så kommer en lång räcka av han eviga och djupa kärlek, något som han dock inte förväntar sig att någon annan ska förstå! Det talar han nämligen om väldigt tydligt flera gånger.... Dock så har även Jake en skön humor och viss insikt om sig själv som gör att historien ändå fungerar, även om detta dock enligt mig inte blir en sån där härlig bladvändare som jag tyckte Cobens andra böcker var.

 Själva historien i sig är dock intressant då den berör ett ämne som gör mig nyfiken och som verkar vara något som måste vara väldigt svårt för vilken människa som helst att genomgå. Jag vill inte berätta så mycket om detta ämne då det skulle kunna spoilera om du nu vill läsa boken.  För visst finns där ett välbekant driv och en spänning som ändå gör att jag läser ut boken men efteråt känner jag rätt besviken ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar