onsdag 1 oktober 2014

Game of Thrones i serieformat

George R.R Martin, Daniel Abraham & Tommy Patterson

Kampen om Järntronen, Del 1

George R.R Martin är nog vid det här laget rätt känd med sina omtalade bokserie Game of thrones och tv-serien kopplad till denna långa boksvit. Jag har själv läst och uppskattat bok 1 och 2 men har dock fastnat någonstans i mitten på bok 3. Det är tjocka rackare detta med ett massivt uppbåd av karaktärer och ett intensivt myller av detaljer och händelser, att försöka hålla reda på alla släktförhållande och lojaliteter är nästan helt omöjligt. Som tur är finns det i böckerna ett appendix med släktförhållande och vem som är lojal med vem.  Det är en komplex historia med många lager och nyanser, för det där med gott och ont är inte så självklart i denna bokserie.  De goda kan omvandlas till onda medan onda kan bli goda eller så blir de något mittemellan, många lager och kontraster. Man får även vara försiktig med vem man hejar på, de har en tendens att dö helt plötsligt ens favoriter! Världsuppbyggnaden är även den imponerande, ett vidsträckt land med många territorier och områden som behärskas av enskilda lorder. Rent tidsmässigt känns det som vi är någonstans på medeltiden.

 Så hur kan det fungera att trycka ihop hela detta till ett seriealbum? Förvånansvärt så lyckas det väl, mycket tack vare att det som George R.R Martin själv säger att seriealbumet är ett fenomen som ska byggas på egna premisser. Seriealbumet är inte kopierat rakt över utan är istället en bearbetning av boken och just detta gör att serien håller ihop, bok 1 är även delat i  tre delar (tror jag). Det är spännande "läsning" med härliga bilder, lite upplever jag att tecknaren har svårt att få till de mänskliga dragen hos vissa karaktärer. Vissa karaktärer känns lite kantiga och livlösa, även hästarna ser väldigt knepiga ut. Men annars gillar jag läsningen av detta album och jag kommer säkert läsa nästa del med, jag lånar dom i så fall på biblioteket.  Det är underhållande för stunden men inget jag är överdrivet förtjust i. Men det har mer med själva konceptet med seriealbum att göra än själva historien och författaren att göra. Jag är inte en bildläsare utan föredrar nog faktiskt ord!

2 kommentarer:

  1. Resonerade likadant innan tv-serien: hur få ner alltihop på så begränsad tid (säsongerna ligger på tio avsnitt), men eftersom man får se allt det som beskrivs så noggrannt i böckerna så tyckte jag det funkade över förväntan.
    Låter inte helt klockrent att ha en tecknare som inte kan rita en häst till den här serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv-serien är också välgjord, har sett nästan hela första säsongen. Nja det förkommer ju en del hästar i serien så blir ju lite dumt där. :)

      Radera