torsdag 18 september 2014

Stockholms undergång

Stockholms undergång, Fruktans skrivkollektiv
( Andreas Rosell, Boel Bermann, Christian Enberg, Eira A Ekre, Erik Odeldahl, Fredrik Stennek, Jörgen Gavelin, Malin Gunnesson, Martin Gunnesson och Patrick Ogenstad.  I samling medverkar även Anders Fager)

Rec-ex ifrån Undrentide förlag ( Tackar så mycket!)

Stockholms undergång är en antologi med 12 noveller med den gemensamma tråden att alla noveller kretsar kring Stockholms undergång. Stockholm blir invaderat av sömngångare som demolerar hela staden, där finns monster som samlar på lik, pesten återvänder och skadedjur utrotas. Märkliga väderfenomen sprider sig över staden, demoner härjar fritt i Kungens Kurva, människor förfryser inifrån, vampyrerna återvänder och Hötorgets skrapor kommer att falla som dominobrickor. En komet kommer också att falla över Stockholm och livsfarliga parasiterande blommor kommer att ha ihjäl Stockholms befolkning. Tänk att det finns så många olika sätt att förstöra en stad på!  Jag gillar hela samlingen, de allra flesta noveller tilltalar mig och jag finner att alla noveller är välskrivna. Här finns något som kan tilltala de allra flesta som är förtjusta i skräck och undergångsteman. Bokens röda tråd skapar en helhet bland novellerna och bidrar till att jag tycker att helheten som sådan är mycket tilltalande. Ett extra plus måste jag även ge för det otrolig snygga omslaget! Jag tycker det är riktigt bra att man via en  antologi får träffa många nya författare, det är bara Boel Bermann och Anders Fager som tidigare givit ut egna böcker. 


 Men med novellsamlingar blir det lätt några av novellerna som tilltalar en lite mer och jag skriver lite kort om dom här nedan.

Råttorna av Boel Bermann: Här möter vi en forskare som verkar utföra experiment och andra försök på råttor. Stockholm har ju drabbats av en invasion av dessa djur och nu måste de hitta ett sätt att utrota dom. Men forskaren börjar känna medlidande med sina försöksdjur och hon börjar undra om det hon gör är rätt. Twisten på slutet är riktigt välgjord. En tankeväckande novell som är välskriven.
Regnbågen av Eira A Ekre: Att en regnbåge kan vara så obehagligt skrämmande. Detta är en novell som kryper in under skinnet på mig och lille Toms svåra situation gör mig sorgsen. En berättelse som både är vacker och skrämmande på samma gång.
Höjdskräck, Fredrik Stennek En annorlunda berättelse som på något märkligt sätt skrämde mig rejält. Obehaglig men också vemodig på något sätt.
De vita, Boel Bermann. En sorgsen kärlekshistoria om vad man egentligen kan göra för den man älskar allra mest. Om människor som sakta insjuknar och långsamt förfryser inifrån. Jag blev berörd av berättelsen samtidigt som det också finns ett element av skräck i berättelsen.
Fem timmar, Anders Fager. En komet kommer att utplåna Stockholm stad, du har enbart fem timmar på dig att fly staden. Intressant om hur människan beter sig och hur hon väljer när hon ställs inför ett sådant här dilemma. Människans inneboende överlevnadsinstinkter kan ta sig många märkliga uttryck. Spännande och actionfyllt.


2 kommentarer:

  1. Åhh, ditt sätt att skriva om den här novellsamlingen får mig att vilja läsa skräck, som jag ALDRIG läser... Förförande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Tusen tack! Vad härligt att höra! Vad jag blir glad nu. :)

      Radera