onsdag 24 september 2014

Speciella omständigheter eller det besvärliga med att köpa ett hemsökt hus

Johan Ajvide Lindquist, Speciella omständigheter.
Novellix


Ett ungt par letar efter ett hus, de väntar barn och vill skapa sig sitt egna lilla paradis. I en mäklarannons hittar de ett hus som verkar vara perfekt, men av någon märklig anledning står det i annons med tydliga bokstäver att huset säljs under Speciella omständigheter. Det låga priset, den underbara trädgården och det fantastiska läget gör att paret ändå köper huset, för de där speciella omständigheterna tror de ändå inte vidare mycket på. De flyttar in och allt är så himla mysigt och kärleksfullt, tills den natten då den ena av dom väcks av knackningar. Knackningar som verka komma ifrån källardörren ifrån insidan av dörren, den dörren som är försedd med ett starkt lås så att ingen kan öppna dörren inifrån källaren. Nu blir det riktigt ruggigt och en del kalla kårar utlovas!

En välskriven kort novell med bra gestaltning och miljöbeskrivningar. Jag tycker också att Ajvide Lindqvist lyckas väl att få ihop historien på det korta utrymme som en novell oftast har. Det finns en inledning, en mitt och ett bra slut som knyter ihop det hela. Ibland är det riktigt skönt att få läsa något riktigt kort och Novellix är bra på att leverera läsvärda noveller. Nu har jag tur som har ett bibliotek som faktiskt köper in dessa novellerna, men annars kan jag nog tänka mig att köpa dem på egen hand. Jag är tex väldigt nyfiken på det nya konceptet de tagit fram, facknoveller! Det låter som ett utmärkt sätt att ta sig till ett nytt ämne, för att bilda sig en uppfattning och därefter kan man söka sig vidare till andra faktaböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar