söndag 14 september 2014

Maskinblod 2

Maskinblod 2
Recex ifrån Affront förlag ( Tack!)


Jag fick för en tid sedan en förfrågan ifrån Affront förlag om jag kunde tänkas vara intresserad av den nya antologin Maskinblod 3. Eftersom jag hade läst och gillat Maskinblod 1 så var jag givetvis intresserad av Maskinblod 3 men eftersom bok nr 2 var oläst så bad jag även om att få den.  Visst är detta antologier med ett visst antal noveller i sig, men står det 1,2 och 3 så måste jag läsa dom i rätt ordning med! Förlaget var snälla och skickade båda böckerna!  Antologin Maskinblod rör sig inom en genre, SFI,  som jag inte läser mycket av men som jag ändå är relativt intresserad av.  Jag är dock förtjust i SFI som är av ett mer vardagligt slag, mer framtidsvisioner om samhällets uppbyggnad, relationer mellan människor och vilka förändringar finns i världen i framtiden. Historien får gärna utspela sig ute i rymden och jag är även förtjust i berättelser om rymdfärder med ett fokus på upptäckande och utforskande.
  ( Är det någon som har bra tips på SFI-böcker som har detta tema så lämna gärna en kommentar för jag vill gärna bredda min kunskap kring SFI)

Maskinblod är alltså en antologi med noveller skrivna av svenska författare, en del känner jag igen men många är nya för mig. Novellerna är alla SFI  och/eller Fantastisk. Maskinblod 2 upplevde jag hade ett mer vetenskapligt/teknologiskt tema än vad Maskinblod 1 hade, i 2:an fanns det även mer tankeexpremient, tidsresor och märkliga tidsparadoxer som jag har lite svårt för. Men generellt sätt så är jag mycket nöjd med läsningen av Maskinblod 2, alla noveller håller en bra nivå och känns välskrivna.  Det var några som jag tyckte stack ut lite extra, som tilltalade mig lite mer än de andra. Och jag måste bara få säga att jag verkligen uppskattar sådana här novellsamlingar för det ger mig som läsare chansen att upptäcka nya författare och nya genre. Så tack till Affront förlag som sett till att tre hela antologier har getts ut med både nyskriven och lite äldre svensk SFI/fantastik noveller.

Det svarta molnet, Markus Sköld
Detta är en berättelse om Kiri, en man som kraschlandat på en ödslig planet som tack och lov har en pub! Kiri är navigatör men han har märkligt nog lyckats tappa bort sitt skepp. Av en tursam händelser blir han navigatör åt ett annat skepp, det enda problemet är att de ombord detta skepp vill ta sig igenom det svarta molnet. En spännande novell där stämningen byggs upp stegvis och den klaustrofobiska känslan blir allt större ju längre in i historien vi kommer. Mycket spännande!

Historien om P, AR Yngve
Detta var en mycket intressant novell om en framtid där det är pojkar som räknas som defekta. Pojkar som ägnar sig åt att putsa bort kroppshår, sminka sig och oroa sig över vikten inför de söta tonårsflickorna. Det är pojkarna som riskera att växa upp och bli unga män som bara får låga tjänster och låga löner.  Men tyvärr enligt mig så tar novellen en vändning som jag tyckte var lite märklig. Dock var det en tankeväckande tankegång som väcktes!

Grå, Sofie Trihn Johansson
Här förekommer någon form av tidsresor, det som jag sa att jag inte var intresserad av men i det stora hela är det en mycket intressant novell om ett mycket förändrat Sverige. Ett Sverige som är kallt och grått och hårt. Men där finns kärlek och det finns hopp. Välskriven berättelse med ett intressant grepp och lösning på problemen.

Som en film, Eva Holmquist
En intressant novell om vad som är en människa och vad som utgör en människas medvetande. Obehaglig och lätt skräck känsla förstärker berättarröstens vilsenhet och förtvivlan.

En sista kram, Patrick Centerwall
En finstämd novell om hur två syskon får chansen att återse sin älskad far, trots att han varit död i tjugo år. Jag fann novellen vara en sorgsen berättelse om familjekärlekens starka band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar