onsdag 25 juni 2014

Höga förväntningar som faktiskt höll hela vägen!

Joe Hill & Gabriel Rodriquez, Locke & Key 1:  Welcome to Lovecraft

När man gått och längtat efter en bok eller som i detta fallet en serieroman så länge som jag gjort (ca 1 år!) så är risken att ens förväntningar är orimligt höga och klarar då inte boken att leva upp till de skyhöga förväntningar infinner sig lätt en känsla av besvikelse. Men i detta fallet lyckades boken stå pall för de skyhöga förväntningarna! För detta är ruggigt bra, både historien skriven av Hill och de enastående teckningarna gjorda av Rodriquez och de två bildar tillsammans en riktigt härligt obehaglig och otäck berättelse. Grundhistorien är den om 3 syskon som förlorar sin far i ett mycket brutalt överfall och där de flyttar med sin mamma till farbroderns märkliga hus. Ett hus med mängder av dörrar och mängder av märkliga nycklar som kan öppna märkliga lås som leder till väldigt oväntade ställen och händelser. Det förflutna som de alla försöker undkomma,  det visar sig istället att bara gömma sig runt hörnet och inväntar nattens mörker.

 Detta är en mycket bra serieroman, det finns en suggestiv känsla i berättelsen som jag tilltalas av och den mörka undertonen skapar härliga rysningar.  Till en början har jag något svårt för Rodriquez sätt att teckna, stilen känns en aningen kantigt och stelt till en början, men jag tror det till största delen handlar om att detta är ett format jag inte är van vid att läsa. Jag fick även tvinga mig att läsa långsamt och att även "läsa" bilderna lika mycket som jag läste texten, då en stor del av historien ju såklart finns i bilderna i en serieroman. Joe Hill har jag läst tidigare och gillat väldigt mycket, jag tycker om hans sätt att skriva och här visar han att han bemästrar konsten att förmedla en riktigt välskriven historia på ytterst få ord.

 Jag blev alltså riktigt förtjust och jag är mycket nöjd med att jag köpte denna bok, den enda nackdelen är att jag inte har del två hemma! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar