tisdag 20 maj 2014

Häxor, Systerskap och en alternativ historia

Jessica Spotswood, Farlig förmåga 

Del 1 i serien om Systrarna Cahill

Vi befinner oss i New England, tiden är någon gång på 1800-talet men historien såsom vi känner till den är annorlunda. I denna bok finns det häxor, något som dock numera är förbjudet av Brödrarskapet och Systerskapet. De två är de som i princip styr hela samhället. En gång i tiden var det dock häxorna, enbart kvinnor var häxor, som styrde, de hade makten och alla med förmågan utbildades. Sedan kom en tid då häxorna började anses farliga, de brändes på bål och häxeri förbjöds.Numera så har Brödrarskapet bestämt att alla flickor ska när de fyller 16 år välja (utses dock oftast av just Brödrarskapet) en man eller välja att gå med Systerskapet. Systerskapet kan väl liknas vid ett slags kloster som dock kan ge kvinnor lite mer frihet än ett påtvingat äktenskap kan ge.

 Systrarna Cahill, Cate Maura och Tess, har nyligen förlorat sin mamma och de är alla häxor. Inte något som är bra för dem med tanke på de hårda straff som utövande häxor råkar ut för.  Oftast bestäms det att de är galna och de låses helt enkelt in på sinnesjukhus. Man kan lugnt säga att jag blir heligt förbannad på det förtryck och manliga svineri som Brödrarskapet utövar. Ett förtryck som här är av fiktiv karaktär men som faktiskt finns i den verkliga världen till allra högsta grad med. Cate som är äldst måste nu kämpa med att hemlighålla att de alla tre är häxor. Samtidigt som hon måste försöka bestämma sig för vad som ska hända med henne och hennes systrar i framtiden. Jag gillade verkligen denna boken, det var en annorlunda historia som kändes fräsch. Karaktärerna är starka och intressanta att lära känna. Cate är en person som jag både gillar och som jag blir djupt frustrerad på, hennes sätt att till varje pris värna om sina systrar är fint men samtidigt blir det lite för mycket ibland. Jag har även svårt att få en klar bild av Tess och Maura men kanske kommer det klarna i nästa del, för ja naturligtvis är detta också en serie. Jag gillar detta och jag trivs med läsningen, det går snabbt att läsa utan för den sakens skull vara ytligt eller dåligt. Jag är väldigt förtjust i själva miljöerna och framförallt huset där Cate och hennes systrar bor, trädgården hade jag verkligen velat besöka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar