lördag 17 maj 2014

Det sista samtalet

Stephen Booth, Sista samtalet

Mitt under en pågående rävjakt hittas ett lik liggandes ute på en äng, en välklädd herre som fått huvudet krossat. Men vem är han? Och vad gör han där?  Samtidigt ringer en anonym röst till polisen och meddelar om just detta lik. Men den anonyma rösten säger att liket ska ligga en km bortifrån där det hittas. Vad är det som pågår egentligen? Ben Cooper och Diane Fry har fått ett riktigt knepigt fall att reda ut denna gången. Härvan av lögner,jägare, demonstranter, häststölder och som det ska visa sig spår som leder rätt in i köttindustrins hemligheter.  Det är alltid lika spännande att läsa Booths böcker, han kan verkligen konsten att beskriva så att det känns som om man är där på plats. Hans karaktärer är också de trovärdiga och intressanta, de är inte stela utan de känns levande. Ben Cooper är min eviga favorit, hans stora kärlek till den plats där han vuxit upp är alltid lika fin att läsa om. Men Diane Fry, trots hennes hårda sätt och kyliga beteende så gillar jag henne. Hon skapar en fascinerande kontrast till Ben vilket ger ett fint driv i Booths berättelser.  Intrigen i sig är skickligt berättade och det är inte alltid så lätt att komma underfund med vad som har hänt egentligen. Jag hade mina aningar i denna bok men de visade sig vara rätt så fel! Detta är brittisk deckare av riktigt hög kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar