tisdag 25 mars 2014

En gotisk spökhistoria i nytappning.

Susann Hill, Kvinnan i svart.

Arthur Kripps är en ung lovande advokat med en fast tjänst på en välkänd advokatbyrå. Han hoppas innerligt att han en dag ska få en högre lön och kanske rent av bli delägare. Han vill kunna gifta sig med sin unga fästmö Stella och bilda familj. En dag får han ett uppdrag, hans ska bevista änkan Drablows begravning och därefter ordna hennes papper som finns i dennes hem. Ett enkelt uppdrag som även innebär en kortare resa ut på landet, Arthur Kripps ser framemot sitt arbete och tror att det kommer vara avklarat på ett par dagar. Men när han väl anländer till byn där huset finns inser han att där är något mer dolt hos änkan och huset än vad han förstått. Eel Marsh House visar sig vara en mardrömsplats där inget blir som Arthur Kripps tänkt sig.

Med denna bok blev så att jag såg filmen först och läste boken sedan, något som är högst ovanligt för mig. Men när jag såg filmen visste jag inte att den var baserad på en bok. Susann Hill har här skapat en roman som har många toner av en traditionell gotisk spökhistoria ifrån mitten av 1800-talet men boken är skriven i vår tid, ca 1983 men utgiven på svenska först nu. Det är genomgående en kuslig stämning i berättelsen där det otäcka smyger sig på, det kastar sig inte ut ifrån boksidorna utan det finns bara precis i ögonvrån. Man anar det otäcka, man hör knarr i trappan, dörrar som bör vara stängda är det inte och så kvinnan i svart då.  Filmen i sig var otäckare på det sättet att den hade en del hoppa-högt-i-soffanscener. Men även boken i sig har många fina kvaliteter, jag gillar verkligen de finstämda miljöbeskrivningarna. Jag kommer på mig själv att lyssna efter konstiga ljud medan jag läser boken. Jag gillade även den klassiska öppningen i boken, en julafton, familjen är samlad, en öppen brasa, vinden ryter utanför och dimman är tätt, ett perfekt tillfälle för en spökhistoria! Sedan den inledande scenen i den lilla byn Arthur åker till, lantlig idyll, gemytligt värdshus, bondmarknad och solsken, detta skapar en bra start inför det mer otäcka som kommer sedan. En underbar berättelse som gav kalla kårar och en mersmak inför Hills andra böcker.

Måste även nämna lilla Spider, den trofasta hunden, hon är utmärkt i boken för när hennes ragg reser sig och morret kryper ut mellan hennes tänder då ökar ens egen puls kraftigt kan jag säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar