tisdag 25 februari 2014

Låt den onde sova

John Verdon, Låt den onde sova

Återigen får vi möta Davey Gurney, den fd mordutredaren som en gång i tiden var den vassaste av de alla bland New Yorks poliser.

Denna gång blir han intrasslad i ett mycket otäckt fall enbart för att han vill hjälpa en gammal vän. Denne vän ringer till honom för att be honom att assistera dennes dotter. Dottern vid namn Holly håller på med en tv-serie där hon ska intervjua de anhöriga vars närmaste föll offer för en seriemördare som kallades Den gode Herden. Hans specialitet var att mitt i natten skjuta förare av svarta lyxbilar i farten. Man fick aldrig veta vem han var och 10 år efter dåden är han fortfarande någonstans därute. De 6 morden är ännu inte lösta.

Dave blir som sagt inblandad i det hela och ska till en början enbart fungera som en rådgivare, ge en polis synvinkel på fallet och programmets idee. Men det går inte riktigt så lätt utan snart uppdagar Dave att något riktigt otäckt är i görningen och att de nog har väckt en björn som helst skulle fått sova ifred.

John Verdon skriver täta historier med komplexa fall, där spänningen håller dig fast hela vägen till slutet. Dock kände jag lite att detta var något av en mellanbok, då jag upplevde att historien stod och stampade på samma ställe lite för länge. Det gick rätt lång tid innan allt brakade loss men samtidigt gillar jag verkligen Dave Gurney som karaktär och jag gillar även hans fru Madeleine så jag läser med behag och jag trivs i deras sällskap. När sista delen kommer blir det riktigt otäckt, mördaren i sig är mycket obehaglig och jag funderar fortfarande på det han säger i slutet. Detta är smart välskriven underhållning med hög klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar