torsdag 2 januari 2014

2013

Ja då var 2013 förbi och den sammanlagda mängden böcker landade på 160 st. Något mindre än förra året men en siffra som ändå känns bra då detta året varit fullt av många händelser, både svåra, sorgliga, glada och tuffa som tagit mycket tid. Jag har ju även börjat studera mer och i högre fart under hösten vilket lett till en något minskad lästid under hösten.  Läsningen har rört sig mycket i trygghetszonerna såsom deckare, fantasy, ungdomsserier och thrillers, jag har inte rört mig så mycket utanför själva de områden. Läsningen har mest fungerat som tröst och underhållning detta året, en del gånger har jag dock lyckats hitta utanför och funnit en del pärlor.

Jag hade några utmaningar i början på året, länk här. En liten avstämning för att se om det gick så bra med det.

* Klassikerutmaningen gick inte alls bra, två stycken blev lästa och en av dem var pga skolarbete.
* Läsa böcker ifrån andra länder, nja detta gick väl sådär bra detta året.
* Hyllvärmaren gick rätt bra, ett par stycken blev lästa och rätt många blev utrensade inför vår flytt.
* Lustfylld och underbar lästid har jag dock varit duktig på att ge mig själv.


En sorts topplista ska jag även ge er i detta inlägg,  med en blandning av bara författaren i sig eller en författare och en specifik bok. En lista med några favoriter ifrån årets läsning.


  1. Fredrik Backman, En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt. Jodå Backman lyckades få med båda sina böcker på samma topplista då den ena blev läst i januari och den andre nu under hösten.
  2. Fred Vargas, ingen specifik bok här då jag läst alla som hon skrivit under detta året och varit lika förtjusta i alla!
  3. Alice Munro, Novelldrottningen som dessutom knep Nobelpriset i litteratur!
  4. John Green, Förr eller senare sprängs jag. En oändligt vacker kärlekssaga samtidigt som det handlar om cancer och livet och döden och vänskap. En allåldersbok!
  5. Maggie Stiefvater, Kretsen och Dödsritten. 
  6. Chad Harbach, Spelets konst. Tänk att en bok om baseboll skulle kunna ta sig in på min topplista! Starkt om livet, viljan att vinna och vänskap.
  7. Gail Carriger, Själlös. Alexia Tarabotti är årets roligaste, kaxigaste och charmigaste karaktär! Steampunk blandat med varulvar, spöken, vampyrer och så massa te.
  8. Sarah Wiman, När Gud var kanin. Underbart varm och hjärtlig historia som orsakar en del tårar
  9. Stephen King, Under kupolen och Pestens tid
  10. Mattias Boström, Från Holmes till Sherlock
  11. Kristin Ohlsson, Askungar. Svensk deckare som faktiskt är riktigt trovärdigt och ohyggligt spännande
  12. Peter Berting, Legenden om Morwhayle- Häxmästare. Svensk fantasy för unga som lyckas skapa nya karaktärer och håller sig borta ifrån sunkiga könsroller och stereotyper. Härlig läsning även för en vuxen!
  13. Veronica Roth, Divergent och Insurgent, dystopi som faktiskt lyckas skaka liv i en något uttjatad genre som det kommit alltför många serier i.
  14. Kim Thuy, Ru. En mycket speciell berättelse som med poetiskt språk värmer i hjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar