onsdag 27 november 2013

Gud som kanin, Syskonrelationer, Uppväxter, Hemligheter och Försvunna mammor


Anna har kommit till världen för att genetiskt kunna matcha sin syster som lider av svår leukemi. Hon är tretton år gammal och en dag får hon nog. Hon vänder sig till en advokat för att stämma sina föräldrar rätten att själv bestämma över sin kropp. Detta är en mycket intressant bok med svåra frågor. Jag gillar verkligen att man inte bara få ta del av Annas synvinkel utan även mamman och de andra får komma till tals. Jag förstår allas sidor och den enorma frustration de känner inför de val som måste fattas. En mörk historia men ändå full med värme och kärlek. 




Datageniet Sam träffar Meredith, hans livs stora kärlek. När Merediths älskade mormor dör så vill Sam trösta henne på alla sätt han kan. Sam skapar då ett program som skapar en kommunikation ifrån Merediths mormor, baserad på all den kommunikation de haft via mail och skype. Det skänker en stor tröst och de bestämmer sig för att vidarutvecklad ideen och låta andra få samma chans att säga farväl till sina nära och kära, även om de själva är sedan länge borta. En bitterljuv historia med svåra frågor. Hade jag själv velat ha mail eller ännu mer skrämmande skypesamtal med någon nära efter att denna gått bort? Både ja och nej tror jag. Men boken är smart skriven, underhållande och väldigt ömsint berättad. Jag gillar den mycket, en feel-good med en mörk underton.



Bees mamma Bernadette försvinner en dag helt spårlöst. Bernadette som var en stor arkitekt, högröstad och påstridig, som tappade gnistan och blev hemmafru. Via mail, brev, officiella rapporter, läkarhandlingar osv får vi följa hur Bee försöker hitta sin mamma. Något som kommer innebära en resa till Antarktiskt rent av. En något rörig bok med en del humor men inget jag verkligen föll för. Jag var mest irriterad på de flesta karaktärerna i boken.  Helt ok läsning men inget jag verkligen minns så här ett par månader efter läsningen.



Mörka familjehemligheter, England, ung flicka, uppväxt, hedar och en smula kärlek på det. Laurel var som ung flicka med om att bevittna en fruktansvärd händelse som utspela sig hemma hos hennes familj. Ingen pratade om det då och ingen pratade om det sen. Nu som vuxen och firad skådespelare känner Laurel att hon måste förstå vad som hände när hon var liten. Men när hon börjar gräva i det förflutna dyker många fler hemligheter upp. Mysläsning på hög nivå som vanligt när det gäller Mortons böcker. Boken växlar mellan tre tidsperioder, 30-tal. 60-tal och nutid. En varm och underhållande bok. 




Beth Lowe arbetar på ett konstgalleri i London. Hon får en dag ett tjockt brev, ett brev som innehåller hennes alla barndomars somrar. En bok fylld av fotografier tagna av hennes mamma. Beths mamma som valde att lämna sin lilla familj och stanna kvar i Ungern efter en familjesemester dit då Beth ännu var liten. Soldränkta minnen sköljer över henne nu men med den där sista fruktansvärda sommaren i färskt minne. Jag gillade denna boken, det är en fin debutbok. Dock hade jag en aningen svårt med Beth, jag finner henne en aningen omogen i sitt sätt att reagera på vissa händelser. Det är rent av så att jag blir arg på henne. Men visst är det trevlig läsning annars. 




Elly är en ung flicka som växer upp i en kärleksfull familj, dock är familjen även en smula virriga och rätt bohemiska av sig. Med sin bror Joe har hon en mycket stark relation och så är där bästa kompisen som är världens bästa. Och så är där ju såklart Gud, kaninen som är världens mjukaste och finaste vän. En stark berättelse om uppväxt, hemligheter, relationer, vänskap och kärlek. Tårvarning på många delar av boken. En njutning att läsa, språket är en fröjd att läsa och historien stannar kvar hos en länge.  En magisk berättelse fylld med värme och ömsinthet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar