onsdag 3 april 2013

Dödens stad

Dödens stad, Michael Connelly

Här möter jag igen Harry Bosch, en bok karaktär jag verkligen gillar även om jag stundtals har haft lite
svårt för hans något burdusa framtoning. Harry är en polis som går sin egen väg i jakt på mördaren och han ställer ofta till det för sig själv. Så även i denna bok där ett avsked ifrån den poliskår han tjänat för i hela sitt vuxna liv hänger över hans huvud. Harry lyckas även trassla in sig i en relation med en underordnad kollega. Dock så tycker jag där finns en mjukare sida hos Harry och det är skönt för mig som läsare att veta att även Harry reagera inför det onda han möter. Även Harrys kollega Jerry Edgar bildar en bra kontrast med sitt mildare sätt mot Harrys skarpare sätt. 

I denna boken så inleds berättelsen på nyårsdagen när en hund gräver upp ben i Laurel Canyon utanför Los Angeles. Ben som kommer visa sig tillhöra en tolvåring som varit försvunnen i 20 år. Misstankar riktas mot en pedofil som bor i närheten av där man fann benen och mediadrevet är snart i full gång vilket kommer få en förödande effekt på både fallet och på Harrys liv. Det är en lagom spännande bok fylld med intressanta karaktärer och detaljrika miljöer ifrån Los Angeles. Connelley är precis som Child en författare som jag gärna återkommer och läser när jag behöver smart, lättsmält och underhållande läsning med spännning och driv i. Harlan Coben och Linwood Barclay är två andra inom samma stuk.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar