söndag 10 mars 2013

En mindre bra bok

Dan Brown, Den förlorade symbolen

Här är då Robert Lagndon i farten i igen, denna gång är det hans vän och mentor Peter Solomonson som drar in Robert i en livsfarlig katt och råtta jakt. Eller rättare sagt är det Peters kidnappare som tvingar de båda att ställa upp på denna jakten och även Peters syster Katherine  blir inblandad. Och även Cia blir snart inblandade i denna röran. Peter Solomonson är nämligen en högt uppsatt medlem i Frimurar orden och han är även bevakare över en hemlig stenpyramid. En pyramid som sägs innehålla en ofantlig skatt och det är denna skatt som kidnapparen vill åt. Även andra högt uppsatta medlemmar i Frimurar orden blir även de inblandade. 

Nu inleds en intensiv och action fylld jakt som kommer att pågå under den orimligt korta tiden på ca 12 timmar. På denna korta tid så ska Lagndon knäcka gåtan med den mystiska pyramiden, Katherine får sitt labb sprängd i bitar och hon flyr ifrån kidnappare, hennes assistent ska råka ut för problem, vi beger oss ner under Capitolium till en underjordisk och hemlig källare, vi får följa med kidnapparen under hans påhitt, vi får följa CIA-chefens försök till att lägga sig i, vi får ta del av Peter och Katherines förflutna och om deras mamma som mördades när de var yngre. Det händer helt enkelt för mycket på för kort tid. Jag finner det rörigt och osammanhängande, spänningen försvinner och jag tappar lusten helt.

 Texten är sprängfylld med förklaringar och detaljer om symbolik, hemliga sällskap, mystiska koder och fakta om frimurarorden.  Jag brukar tycka om böcker som behandlar dessa ämnen, jag vill minnas att jag läste Browns Da Vinci koden och Änglar och Demoner med glädje och fann de vara spännande och intressanta. Men båda de böcker utspelar sig under en längre tidsperiod och på många olika platster runt om i världen. Den förlorade symbolen utspelas i samma stad och under en tidsperiod på tolv timmar, det blir för rörigt och för mycket av allt. Sedan så är det hela 7 stycken olika översättare till denna bok, en bok som är på ca 300 sidor. Ju längre läsningen pågår desto mer falnar mitt intresse och mot slutet skummar jag mest, allt för att bli klar med denna bok så jag kan lägga den åt sidan och glömma den. Jag känner mig helt enkelt utmattade av alla fakta detaljer och all information så grundhistorien i sig glöms bort och jag tappar helt intresset för hur det ska gå för de inblandade. Jag läste denna bok eftersom Dan Brown kommer ut med en ny bok i maj, Inferno men jag får se om jag läser den eller inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar