onsdag 6 mars 2013

En kärleksförklaring

John Green, Förr eller senare exploderar jag.

Ibland läser man böcker som kryper in under en skinn, de gräver sig in i ens hjärta och får en att tappa andan. De berör en på djupet och när de är slut vill man genast börja om för det gör ont att släppa taget om dem. John Green har skrivit just en sådan bok och nu vill jag skriva om den. Men hur jag än vrider och vänder på orden blir de inte tillräckligt bra. Allt som kommer ut ur mig är " Men åh, den är ju bara så himla jättebra". Och det säger ju egentligen ingenting alls om boken, men just denna sortens böcker är så svåra att berätta om. För det går inte att hitta just de där rätta orden som berättar om alla de känslor de skapade hos en. Orden kan inte förklara varför just denna kröp i i mitt hjärta och byggde bo där. Men jag gör ett tafatt försök och sedan ber jag er att läsa den själva.

Boken i sig är en otroligt vacker kärlekshistoria samtidigt som den handlar om döden och sorg. Den handlar om Hazel och Augustus, två tonåringar som båda är märkta av cancer. Hazel har lungcancer, det handlar inte längre om hon kommer dö utan enbart när och när är väldigt snart. Agustus har skelettcancer som tog hans ena ben men det är hoppfullt för honom ändå, hans chanser att överleva är större. Hazel och Augustus möts i en stödgrupp för cancersjuka barn och de förälskar sig i varandra och de kommer att älskar varandra så oerhört mycket. Men cancern är där jämt och ständigt, som en störande extra person när de två borde få njuta av livet och av varandra. Ändå är detta en hjärtslitande vacker och fin berättelse om kärlek och vikten av att leva sitt liv fullt ut oavsett hur långt eller kort det är. John Green låter även humorn få lov att ta plats, Hazel, Agustus och deras vän Isac, även han märkt av cancern är riktiga kvickhuvuden emellanåt.

Jag grät och jag skrattade när jag läste och jag får tårar i ögonen nu med när jag försöker göra denna bok rättvisa. Slutet är så magstarkt att jag ryser bara jag tänker på det. John Green har en magisk penna som skapar ett livfullt och vackert språk, det är en njutning att läsa trots det tunga ämnet det rör sig kring. Green väjer dock inte för det hemska med cancern eller för den fruktansvärda verkligheten, cancern och alla dess biverkning är hela tiden närvarande. Detta är en stark bok som jag kommer införskaffa för att ha ett eget exemplar, så att jag kan återvända och läsa om historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar