fredag 19 oktober 2012

Askungen i cyborg-tappning!

Marissa Meyers, Cinder

De flesta känner nog till sagan om Askungen, om den unga flickan som lever med sin elaka styvmor och de två elaka styv systrarna. Sen hålls det en bal där en prins letar efter en fru och Askungen får inte lov att åka dit men gör det ändå. En klassisk saga helt enkelt.

I Cinder får vi då läsa denna saga fast nu i helt ny tappning. Här är det Cinder, en cyborg, som har huvudrollen och vi befinner oss i framtiden. Cinder är en människa men ett antal delar av hennes kropp är gjorda av metall. Framtiden är inte en ren dystopivärld utan bara en något annorlunda värld, tex så finns det inte längre några bilar utan alla använder sig av svävare. Cinder bor hos sin styvmor och sina styvsystrar, och det är också Cinder som får arbeta som mekaniker för att försörja familjen. Vi får även lära känna Iko, Cinders närmsta vän som är en androidrobot. Iko är så gullig och så charmig, jag blev riktigt fäst vid henne.Vi kommer även få möta en prins, Prins Kai, som visar sig vara en mycket trevlig bekantskap. Vi kommer även få en bal och en tappad sko, fast här i form av en tappad fot. Jag blev väldigt förtjust i denna bok, jag har aldrig läst en "retelling" av en saga tidigare så det var en ny upplevelse som föll väl ut. Jag gillar verkligen Cinder, hon är rolig och väldigt charmig att lära känna. Jag gillar också att författaren gjort sin egna tolkning av saga, hon har inte enbart använt sig av sagans klassiska element utan hon har även adderat en hel del så att det känns nytt och fräscht. Historien i sig är spännande, det är inte en jätte actionfylld bok men den är trivsam att läsa och man vill veta mer om den värld Cinder lever i. Vi har ju även ett folkslag som jorden ligger i konflikt med och det är Lunarerna, alltså ett folk som lever på månen. Det spåret addera en hel del spänning och mystik. Överlag en väldigt bra bok som jag läste med förtjusning. Jag ser fram emot fortsättning, detta är bok 1 av fyra i serien som kallas Månkrönikan. Tydligen ska nästa bok bli en "retelling" på Rödluvan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar